Dag per dag (Rondreis langs de schatten van Ethiopië)

Reisduur: 18 dagen / 15 nachten

Dag 1 Brussel – Addis Abeba

Vertrek naar Addis Abeba.

Dag 2 Addis Abeba   M|A

Aankomst in de hoofdstad Addis Abeba. Na de middag brengen we een bezoek aan de stad gesticht door keizer Menelik II in 1886. Tot dan veranderden de keizers hun hoofdstad zodra de houtvoorraad was opgebruikt. Addis Abeba ligt op een hoogte van 2500 m in het Entoto-gebergte en geniet het hele jaar door van een uitstekend klimaat. De stad heeft brede boulevards met jacaranda’s, interessante musea en de grootste markt van Afrika. Wij bezoeken de ‘Holy Trinity Cathedral’ en het nationale museum.

Dag 3 Addis Abeba – Bahir Dar   O|M|A

Vlucht naar de noordelijke stad Bahir Dar, gelegen aan het Tana meer. Wij maken een boottocht op het grootste meer van het land. Tana telt 33 eilanden. Op de eilanden tref je kerken en kloosters aan van een grote culturele en historische waarde. De lokale bevolking brengt zijn waren met kleine papyrusboten naar de markt van Bahir Dar. Na de lunch maken wij een uitstap naar een van de spectaculairste watervallen van Afrika. Het water van de Blauwe Nijl, 400 m breed voor de waterval, stort zich naar beneden in een kloof.

Dag 4 Bahir Dar – Gondar   O|M|A

Wij rijden naar Gondar, gedurende 250 jaar de keizerlijke hoofdstad van Ethiopië. Gondar werd vanaf 1632, tijdens het bewind van keizer Fasilidas, de eerste hoofdstad van het Ethiopische keizerrijk. Na de lunch bezoeken wij de verschillende kastelen waaronder het indrukwekkende kasteel van keizer Fasilidas, de bibliotheek van zijn zoon, het bad van Fasilidas en de enige overblijvende kerk Debre Berhan Sellassie (1690) met zijn mooie fresco’s.

Dag 5 Gondar – Simien Mountains National Park – Gondar   O|M|A

Vroeg in de ochtend vertrekken we met onze bus voor een dagexcursie naar het ‘Simien Mountains National Park’. We maken een stevige wandeling. We maken kennis met de de beroemde Gelada Baboons die alleen hier in Ethiopië leven. Overdag vormen ze grote groepen die gaan grazen.

Dag 6 Gondar – Lalibela   O|M|A

Korte vlucht naar Lalibela. Lalibela, eens de welvarende hoofdstad van de middeleeuwse Zagwe-dynastie, is nog steeds opmerkelijk en ongelofelijk mooi. De horizon wordt gedomineerd door de top van de Abune Yousef berg. Op weg van de luchthaven naar ons hotel bezoeken we het klooster van Nakuta La’ab, de neef en opvolger van koning Lalibela. De kerk is rond een ondiepe grot gebouwd en heeft vele schatten. De elf in de rotsen gehouwen kerken, waarvan de bouw in de 13de eeuw werd gestart, staan op de werelderfgoedlijst van de Unesco. In de namiddag bezoeken we de noordwestelijke groep kerken: Bet Golgotha, Bet Mikael (Bet Debre Sina), Bet Maryam, Bet Meskel, Bet Danaghel en Bet Medhane Alem.

Dag 7 Lalibela   O|M|A

Na het ontbijt bezoeken wij de zuidoostelijke groep kerken in Lalibela: Bet Aamanuel, Bet Merkorios, Bet Abba Libanos, Bet Gabriel-Rufael en Bet Giyorgis. In de namiddag wonen we een koffieceremonie bij.

Dag 8 Lalibela – Axum   O|M|A

Korte vlucht naar Axum, het land van koningin Sheeba en de bakermat van de Ethiopische beschaving. Axum is de antieke hoofdstad van het land waarvan slechts een klein dorp rest met de beroemde obelisken. Volgens de legende zou ze de ark van het verbond herbergen. Bezoek aan de archeologische overblijfselen van Axum: het historische graf van koning Remehai, het paleis van koningin Sheeba, de kerk van Maryam-Tsion en de reusachtige obelisken.

Dag 9 Axum – Addis Abeba – Langano   O|M|A

Vlucht naar de hoofdstad Addis Abeba. Na de lunch rijden wij naar het Langano meer met onderweg stops aan het Kokameer, het Ziwaymeer en kleurrijk beschilderde Oromo-graven.

Dag 10 Langano – Karat-Konso   O|M|A

In Awassa bevindt zich het kleinste van de Rift Valey meren, het Awassa meer waar we de dagelijkse vismarkt bezoeken met heel wat Maraboes die door de lokale kinderen met visresten gevoed worden. Ook bezoeken we nog een woning van de Sidamo stam.

Dag 11 Karat – Konso – Turmi   O|M|A

We rijden langs ‘New York’, een prachtige en zeer speciale canyon in het Konso gebied. Daarna bezoeken we een dorp van de Konso. Zij gebruiken de terrascultuur voor het vruchtbaar maken van heuvels en valleien. De Konso zijn een heidense gemeenschap die graftotems voor hun doden plaatsen. Hun dorpen zijn omringd met hoge muren van gedroogde aarde en basalt. We passeren achtereenvolgens het gebied van de Tsemay stam, het dorp Weyto en het gebied van de Erbore stam waarvan we een dorp bezoeken. De vrouwen dragen kleurige halskettingen in tinten van geel, rood en wit.

Dag 12 Turmi – Karo – Turmi   O|M|A

We rijden naar het dorp Kolcho waar we een bezoek brengen aan de Karo stam. We bezoeken eveneens de prachtige wekelijkse maandagmarkt in Turmi. Na de middag bezoeken we een Hamar dorp. Turmi is het woongebied van de Hamar, de oorspronkelijke bevolking van zuid Omo. De vrouwen smeren hun haar in met oker en vet en gaan gekleed met koeienvellen versierd met kralen. Aan hun armen dragen zij koperen ringen. Hun lichaam is bedekt met striemen, gemaakt door zweepslagen en de wonden verzorgd met as en houtskool. Met een beetje geluk slagen we erin om een ‘Bull Jumping’ ceremonie en/of een ‘Evangadi dans’ van de Hamar stam bij te wonen. Als dat niet het geval is rijden we naar Omorate, een dorp van de Dassanech stam of bezoeken we een nabijgelegen Hamar dorp.

Dag 13 Turmi – Dimeka – Jinka   O|M|A

We passeren het gebied van de Bena stam en bezoeken de kleurrijke wekelijkse dinsdagmarkt in Alduba waar de Hamer, de Tsemay en de Karo mekaar wekelijks ontmoeten. Daarna rijden we via Key Afer en het gebied van de Ari stam naar Jinka. Onderweg genieten we van het spectaculaire landschap van glooiende heuvels van dieprode aarde, begroeid met gewassen en bos.

Dag 14 Jinka – Mursi – Jinka   O|M|A

Dagexcursie naar het Mago National Park waar je olifanten, giraffen, antilopen en wrattenzwijnen aantreft. Wij brengen een bezoek aan een Mursi dorp. De Mursi-vrouwen dragen houten- en kleischijven in hun onderlip of oorlellen. De Mursi beschouwen de schijven als een teken van schoonheid. Het lijkt bizar voor buitenstaanders maar hoe groter de schijf hoe aantrekkelijker de drager ervan. De Mursi verbouwen het land en zijn veehoeders. In Jinka bezoeken wij een lokaal museum en de lagere school die gesponsord wordt door Hobo.

Dag 15 Jinka – Arba Minch   O|M|A

Op weg naar Arba Minch brengen we een bezoek aan de zeer kleurrijke wekelijkse donderdagmarkt van Kay Afer. We rijden opnieuw door het Konso gebied. De mannen dragen vaak fel blauwe hoedjes, terwijl de vrouwen opvallen door hun blauwe shirts en strak naar achter gevlochten haar, soms vastgezet met metalen pijpjes. We stoppen ook nog even aan de donderdagmarkt in Konso.

Dag 16 Arba Minch   O|M|A

Arba Minch is een aantrekkelijke stad tussen groene heuvels met fantastische uitzichten over de Rift valleimeren Chamo en Abaya. We rijden doorheen het Nech Sar National Park voor een prachtige wandeling naar de 40 bronnen. We maken een boottocht op het Chamo meer, het derde grootste meer van Ethiopië. De vissers met hun papyrusbootjes laveren tussen de krokodillen en nijlpaarden. Daarna rijden we naar Chencha voor een bezoek aan de Dorze, eens geduchte krijgers en nu landbouwers en gekend als wevers van de beste katoenen kledij. Hun woningen uit hout en bamboe, bedekt met gedroogde ensetbladeren zijn gebouwd in de vorm van een bijenkorf en reiken soms 12 m hoog.

Dag 17 Arba Minch – Addis Abeba   O|M|A

Rit naar de hoofdstad. Na het diner transfer naar de luchthaven voor onze terugkeer naar Brussel.

Dag 18 Brussel