Dag per dag (Rondreis Suriname)

Reisduur: 14 dagen / 12 nachten

Dag 1 Brussel – Paramaribo

Met internationale vluchten naar Paramaribo, de hoofdstad van Suriname.

Dag 2 Paramaribo   O|M

We maken een stadsrondrit door de historische houten binnenstad van Paramaribo die op de Unesco werelderfgoedlijst staat. De hoogtepunten zijn Fort Zeelandia, de houten Petrus- en Pauluskathedraal, de oude Joodse synagoge naast de moderne moskee, het Onafhankelijkheidsplein, de drukke centrale markt met haar exotische groenten, fruit en medicinale planten, het koto museum (Surinaamse klederdrachten) en de palmentuin. Na de lunch brengen wij nog een bezoek aan het huis van de bekende Borgoe rum.

Dag 3 Paramaribo – Commewijne plantages – Paramaribo   O|M

Met een traditionele Javaanse tentboot varen we de Surinamerivier af en spotten de
pinkbelly dolfijnen. Daarna varen we de Commewijne op en brengen we een bezoek aan het openluchtmuseum Amsterdam en de oude plantage en nu een natuurpark, Peperpot. Met een ervaren gids genieten van een tocht door het tropisch bos, waar de kans groot is dat we dieren zien zoals apen, vogels, leguanen en mooie vlinders zien. We gebruiken onze lunch op de plantage Frederiks dorp. We maken een wandeling op een voormalige plantage. Wie denkt aan de Surinaamse plantages denkt al snel aan de gruwelijkheden van de slavernij. Het systeem was gebaseerd op macht en racisme om zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat bracht ook innovaties voort als het ingenieuze polderstelsel. Voor de slaven werden de plantages na enekele generaties leefgemeenschappen waar zij verbonden raakten met het land en hun voorouders.

Dag 4 Paramaribo – Saint-Laurent (Frans Guyana) – Paramaribo   O|M

We steken de rivier over en rijden naar het oosten van het land. Na de douaneformaliteiten steken we de Marowijne rivier over naar Frans Guyana. We maken een mooie wandeling door de kleurrijke binnenstad van Saint Laurent. Wie heeft de film Papillon niet gezien of het boek gelezen? We brengen een bezoek aan de beruchtste gevangenis van Frankrijk, waar Papillon tientallen jaren van zijn leven heeft doorgebracht. Henri Charrière, ook wel Papillon genoemd, wordt naar eigen zeggen onterecht veroordeeld voor moord door valse getuigenissen. Hij krijgt een levenslange gevangenisstraf in Frans Guyana. Vast­beraden is hij om niet de rest van zijn leven in de gevangenis door te brengen en onderneemt dan ook diverse pogingen om te ontsnappen. Bij zijn negende poging lukt het dan eindelijk om te ontsnappen. Vele andere gevangen hebben hun tijd in Saint-Laurent niet overleefd door het zware werk in de jungle, ondervoeding en tropische ziekten. De gevangenis is nu een museum. Onder begeleiding van een gids krijgen we alle verhalen te horen over de barre omstandigheden waarin de gevangenen moesten leven en kunnen we een kijkje nemen in de cellen.

Dag 5 Paramaribo: Surinaamse cultuur   O|M

We brengen een bezoek aan de grootste vlindertuin van het Caribisch gebied. Vandaag maken we kennis met de Surinaamse cultuur tijdens bezoeken aan pottenbakkers en houtsnijwerkers. We lunchen in de botanische tuin waar we meer te weten komen over de typische Surinaamse kruiden in de gerechten en de medicinale werkingen van bepaalde planten.

Dag 6 Paramaribo – Nieuw Nickerie   O|M|A

We reizen naar het westen. De eerste stop is het plaatsje Groningen in het district Saramacca. Deze plaats is zo’n 150 jaar geleden opgezet door emigranten uit de gelijknamige Nederlandse stad. We steken de Coppename rivier over en belanden in het district Coronie. Hier waren het vooral Engelsen en Schotten die de eerste plantages aanlegden. We rijden verder naar Wageningen, gelegen in het district Nickerie, het centrum van de Surinaamse rijstteelt. We rijden langs de vele rijstvelden naar de tweede grootste stad van het land, Nieuw Nickerie.

Dag 7 Nieuw Nickerie – Bigi Pan – Paramaribo   O|M

Na het ontbijt bezoeken wij de markt van Nickerie, waarna de bus ons naar de vertrekplaats voor een boottocht naar het Bigi Pan natuurgebied brengt. Dit is een typisch ‘wetland’-landschap met kreken, mangroves, natte en droge moerasgebieden. Dit gebied telt meer dan 120 vogelsoorten, waaronder de bekende rode ibis, de visarend en kunnen we zelfs kaaimannen zien. Na de lunch rijden we terug naar Paramaribo.

Dag 8 Paramaribo – Jodensavanne – Overbridge   O|M|A

Na het ontbijt gaan wij naar de Jodensavanne, genoemd naar de Joodse planters die hier vanaf de tweede helft van de 17de eeuw neerstreken. Op deze oude Joodse nederzetting zijn nog de ruïnes te zien van de oudste synagoge in Zuid-Amerika en vele goed bewaarde grafstenen. We bezoeken het inheemse dorp Powakka en maken kennis met de typische cultuur. Na de rondleiding rijden wij naar het Overbridge River Resort waar wij de nacht doorbrengen in comfortabele cabana’s.

Dag 9 Overbridge – Anaula   O|M|A

Onze indrukwekkende tocht naar het zuiden begint met een busrit van twee uur naar het dorp Atjonie. Dat is de aanmeerplaats voor alle boten die uit de jungle van Suriname komen en het verste plaatsje dat je per auto kan bereiken. Met onze korjaal of cane (uitgeholde boomstam) maken wij een vaartocht van ongeveer 45 minuten naar het Anaula Jungle Resort. Wij verkennen het eiland.`

Dag 10 Anaula   O|M|A

Wij stappen in de korjaal en varen naar Gajuba en Laduwani. Tijdens de dorpswandelingen maken wij kennis met de cultuur van de lokale Marron bevolking. Zij staan ook wel bekend als bosnegers en stammen af van de vroegere weggelopen slaven. Bovendien staat er vandaag een spannende jungle-tocht op het programma. ‘s Avonds worden we vergast op een dans- en muziekvoorstelling.

Dag 11 Anaula – Berg en Dal   O|M|A

Vrije voormiddag. Na de lunch vertrekken wij weer naar Atjonie waarna de bus ons naar het Berg en Dal Nature Resort brengt. Het is gelegen in een bosrijke omgeving aan de Surinamerivier.

Dag 12 Berg en Dal – Brownsberg natuurpark – Berg en Dal   O|M|A

Na het ontbijt bezoeken we het Brownsberg natuurpark. Rond deze 500 m hoge top ligt het park van 12.000 ha. Op de top ontrolt zich een prachtig uitzicht van heuvelachtig hoogbos met op de achtergrond het stuwmeer, vol boomstammen die uit het water steken. Brulapen zijn hier sterk aanwezig, net als herten, goudhazen en liefst 300 vogelsoorten. We vervolgen onze trip naar de Afobakka stuwdam die het land van energie voorziet.

Dag 13 Berg en Dal – Paramaribo – Brussel   O

Vrije voormiddag om een historische wandeling te maken, een canopy tour door de boomtoppen van 1,2 km lang, te kajakken of gewoon lekker te luieren en te genieten van de natuur. Transfer naar de luchthaven en vlucht naar Europa.

Dag 14 Brussel

Aankomst in Brussel en einde van een mooie reis in je eigen taal.