Rondreis Borneo

Dag 1 Brussel – Kuala Lumpur

Vertrek met internationale lijnvluchten naar Kuala Lumpur.

Dag 2 Kuala Lumpur – Kuching   A

Aankomst in KLIA, de internationale luchthaven van Maleisië en aansluitende vlucht naar Borneo. Bij aankomst in Kuching, de hoofdstad van Sarawak, worden we opgewacht door onze gids en naar het hotel gebracht. ’s Avonds worden we verwacht op een welkoms­tdiner.

Dag 3 Bako Nationaal Par   O|M

We bezoeken het interessante Sarawak museum en maken een stadstoer langs de mooie historische gebouwen. We bezoeken Bako, een klein natuurreservaat met een weelderige fauna en flora. Het is een van de beste plaatsen om verschillende diersoorten te zien zoals neusapen, langstaartmakaken, baardzwijnen, varanen en verschillende soorten vogels. We wandelen door de weelderige plantengroei en de verschillende soorten van wouden: mangrove tot kerangas, tropische moeras-, rots- en strandvegetatie.

Dag 4 Semenggoh Orang-oetan Reservaat – Anah Rais Longhouse   O|M

Na het ontbijt begeven we ons naar Semenggoh, het orang-oetan opvangcentrum. Hier worden zieke of ontheemde dieren voorbereid op een terugkeer naar de jungle. Momenteel leven er 26 semi-wilde orang-oetans die vrij rondlopen binnen het 740 hectare grote bosreservaat. We komen oog in oog te staan met deze imposante rode apen! In het Anah Rais Longhouse van de Bidayuh, aan de grens met Kalimantan, schuiven we aan voor de lunch. De Dajaks bouwden grote, langwerpige huizen (long­houses), waarin een hele clan, bestaande uit een groot aantal gezinnen, samenwoonde. Er zijn nog slechts enkele van deze longhouses. We leren over hun cultuur tijdens een rond­leiding en maken kennis met de bewoners.

Dag 5 Kuching – Batang Ai Nationaal Park   O|M|A

Vandaag begint ons jungleavontuur. We rijden naar de Batang Ai dam voor onze tocht diep in het oerwoud. Onderweg stoppen we om inkopen te doen voor het Iban longhouse. We vervolgen onze weg per longboat, een zalige boottocht om nooit meer te vergeten! We verblijven in een comfortabele nieuwe lodge naast het eigenlijke longhouse in een luisterrijke omgeving en genieten van de hartelijke traditionele ontvangst van de Iban.

Dag 6 Enseluai Waterval – Sri Aman   O|M|A

We trekken de jungle in en genieten van de schitterende natuur. Verder met de longboat tot aan de mooie Enseluai waterval. De Ibans demonstreren ons hun vistechnieken. Bij een kleine waterval houden we halt. Hier kan zalig gezwommen worden terwijl onze begeleiders een heerlijke picknick bereiden. We keren opgefrist terug naar het longhouse alvorens we naar onze overnachtingsplaats worden gebracht.

Dag 7 Sri Aman – Kuching – Peperplantage – Riviercruise   O|M

Opnieuw naar Kuching. Lunch onderweg. Stop bij een peperplantage waar we een interessante rondleiding krijgen. Tegen valavond maken we een cruise over de Sarawak rivier door het historische hart van de stad.

Dag 8 Kuching – Mulu Nationaal Park   O|M|A

Transfer naar de luchthaven voor een korte binnenlandse vlucht naar Mulu. We worden naar het Mulu Nationaal Park gebracht waar we de Lange grot bezoeken, met haar mooi verlichte en intacte stalagmieten en stalactieten. De vroeger door herten bewoonde Deer Cave is de grootste grottendoorgang ter wereld. Dagelijks banen miljoenen vleermuizen zich als een grote zwarte wolk een weg naar buiten om hun nachtelijke jacht te beginnen en massa’s insecten op hun rooftocht te verslinden. Een fantastisch spektakel.

Dag 9 Mulu – Kota Kinabalu – Sandakan   O|M|A

Na het ontbijt varen we de Melinau-rivier op en bezoeken we de Wind grot. Vooral de Koningskamer is een pareltje door haar schitterende druipsteenformaties. Langs de rivier wandelen we naar de Clearwater Cave. De grot is gevormd door de gelijknamige rivier die tot diep in het krijtgesteente doordringt en hier mysterieuze spelonken heeft uitgegraven. Het water van de grot is ontzettend helder waardoor wij de vissen heel duidelijk kunnen zien. Daarna vliegen we via Kota Kinabalu verder door naar Sandakan. ‘s Avonds is er nog kans om nachtdieren te spotten vlakbij het resort of te relaxen aan het zwembad.

Dag 10 Sepilok Orang-oetan Reservaat – Kinabatangan N.P. – Abai   O|M|A

Rit naar het Sepilok orang-oetanreservaat en een tweede gelegenheid om deze prachtige dieren van nabij te zien. Iets voor de middag bezoeken we ook het Bornean Sun Bear Conservation Centre (BSBCC). Het is de nieuwste attractie op Sabah. Momenteel zijn er 33 beren in het opvangcentrum en de meeste daarvan zijn in beslag genomen bij particulieren op Borneo. De zonneberen (of honingberen) vormen de kleinste en minst bekende groep van de beersoorten. Hun aantal neemt snel af in Zuidoost-Azië, omdat hun woonomgeving wordt vernietigd door ontbossing. De beren worden vaak op brute wijze vermoord voor commerciële exploitatie van de jungle. Na de lunch rijden we naar Abai waar we inchecken in de lodge. In de late namiddag maken we een cruise op de Kinabatangan rivier op zoek naar wilde orang-oetans, neusapen, vogels en de zeldzame dwergolifanten.

Dag 11 Oxbow Meer – Sukau Dorp   O|M|A

Nog voor het ontbijt varen we het Oxbow meer op om vogels en ander wildlife te spotten. Na het ontbijt brengen we een bezoek aan het dorp en mogen we deelnemen aan een lokaal plant-een-boom project. De dorpelingen bereiden een lunch met lokale ingrediënten. In de late namiddag maken we een boottocht op zoek naar meer fauna. Vooral de proboscis­aap – de neusaap met de bijnaam ‘Hollander’ – staat erom bekend dat hij positie kiest in een boom langs de rivier. Wanneer de avond valt zijn we getuige van de glinsterende vuurvliegjes op de mangrove bomen. Na het diner maken we een begeleide nachtwandeling.

Dag 12 Pitas Meer – Sandakan – Kota Kinabalu   O|M

In de vroege ochtend maak je het meeste kans om het rijke vogel- en dierenleven te ontdekken. Tijdens een boottocht op het Pitas meer zien we de natuur ontwaken. Na het ontbijt varen we de Kinabatangan rivier af naar Sandakan. Tegen de middag vliegen we naar Kota Kinabalu, de hoofstad van Sabah, het vroegere Noord-Borneo. We verkennen de stad en bezoeken de bruisende Filipijnse avondmarkt en wandelen langs het bekende Waterfront.

Dag 13 Kota Kinabalu – Manukan Eiland   O|M

We varen 10 minuten naar één van de vele bounty eilanden met palmbomen en een wit zandstrand. Hier is gelegenheid om te zwemmen, te snorkelen of zelfs te scubadiven in de heldere blauwe Zuid-Chinese zee. Manukan is een koraaleiland en nodigt uit om te speuren naar het onderwaterleven. Na een relaxte en verfrissende morgen schuiven we aan voor de BBQ-lunch. ’s Avonds genieten van een afscheidsdiner met culturele show.

Dag 14 Kota Kinabalu – Kuala Lumpur – Brussel   O

Na het ontbijt is er vrije tijd om te shoppen of te wandelen langs de kade tot de transfer naar de lucht­haven voor onze vlucht naar Kuala Lumpur en Europa.

Dag 15 Brussel

Aankomst in Brussel. Einde van een fantastische reis!