Rondreis Mauritanië: Van de Adrar-regio naar Nationaal Park Banc d'Arguin

Dag 1 BRUSSEL - NOUAKCHOTT   A

Trein of bus naar Parijs CDG en vlucht naar Nouakchott. Transfer naar het hotel voor diner en overnachting.

Dag 2 NOUAKCHOTT – AKJOUJT - AZOUEGA   O|M|A

‘s Ochtends vroeg vertrek voor een mooie, lange rit tot aan de beroemde Grande Dune d'Azouega. Onderweg stoppen we in het mijnstadje Akjoujt. We lunchen onder de dadelpalmen. Nadien wonen we een Mauritaanse theeceremonie bij en maken we kennis met de nomaden in Azouega. Vervolgens beklimmen we de duinen om te genieten van een onvergetelijk panoramisch landschap vergezeld van de zonsondergang. We sluiten de dag af met een diner en bivak-overnachting aan de voet van de grote duin van Azouega. Bivak zonder sanitair.

Dag 3 AZOUEGA – WITTE VALLEI - ATAR   O|M|A

Terwijl het kamp wordt opgebroken, wandelen we langs de duinen. We worden opgepikt door de 4x4s en rijden verder naar de witte vallei. We bewonderen het landschap in een woestijn van zwarte rotsen en helder zand en fotograferen de beroemde pas van Tivoujar. Na de lunch rijden we verder naar Atar, de hoofdstad van de Adrar-regio.
Diner en overnachting in hotel.

Dag 4 ATAR – TREIN - BEN AMIRA - ATAR   O|M|A

Na het ontbijt rijden we opnieuw diep de woestijn in tot aan de beroemde monoliet van Ben Amira, de derde grootste ter wereld na Uluru (Ayers Rock) en Mount Augustus in Australië. Onderweg hopen we de tweede langste trein ter wereld te kunnen fotograferen (meer dan 2 km lang, geladen met ijzererts). Lunchpauze aan de voet van de monoliet. We genieten van het landschap en wandelen door de beeldentuin. Diner en overnachting in hotel.

Dag 5 ATAR - OASE VAN TERJIT – OASE VAN MHERITH - ATAR   O|M|A

We bezoeken de bruisende markt van Atar. Vervolgens rijden we naar de beroemde oase van Terjit, een natuurlijke bron van water midden in de woestijn. De liefhebbers kunnen hier pootjebaden. Via de grote oase van Mherith rijden we terug naar Atar. Diner en overnachting in hotel.

Dag 6 ATAR - AMOGJAR – OUADANE - CHINGUETTI   O|M|A

Na het ontbijt vertrekken we naar het oude historische stadje Chinguetti. Onderweg passeren we langs de prachtige kloof van Amogjar. We bewonderen de rotsschilderingen in de kloof vooraleer we onze reis verder zetten naar Ouadane. Deze oude handelsstad is net als Chinguetti erkend als Unesco Werelderfgoed. Met een lokale gids bezoeken we de overblijfselen van wat ooit een bruisende stad was op de karavaanroute. Nadien vervolgen we onze weg naar Chinguetti waar we op tijd aankomen om te kunnen genieten van de zonsondergang vanop de hoge duinen. Diner en overnachting in auberge.

Dag 7 CHINGUETTI - TIOUILIT   O|M|A

Na het ontbijt wandelen we door het oude centrum van Chinguetti en bezoeken we de bibliotheek. We luisteren naar de onderhoudende verhalen van de bibliothecaris terwijl hij ons de eeuwenoude manuscripten toont. Nadien lange rit naar het strand van Tiouilit waar we ons kamp opslaan. Diner en bivak zonder sanitair.

Dag 8 TIOUILIT – CAP TAFARIT   O|M|A

Het is fijn ontwaken met het geluid van de zee. Langs de kust rijden we naar Cap Tafarit. We lunchen op het strand en verkennen het nabijgelegen vissersdorp. Diner en overnachting op het strand in een traditionele Mauritaanse tent (geen sanitair).

Dag 9 CAPE TAFARIT – BANC D’ARGUIN - NOUADHIBOU   O|M|A

Na het ontbijt vertrekken we naar het Nationaal Park Banc D’Arguin. Dit is één van de meest vogelrijke gebieden ter wereld en is dan ook opgenomen op de lijst van Unesco werelderfgoed. In Iwik schepen we in op een traditionele zeilboot en verkennen we verschillende eilandjes. Met wat geluk krijgen we duizenden vogels voor de lens. Nadien rit naar Nouadhibou, de economische hoofdstad van het land. Diner en overnachting in hotel Valencia.

Dag 10 NOUADHIBOU - NOUAKCHOTT   O|M|A

Na het ontbijt lange rit naar de hoofdstad Nouakchott. In de late namiddag vergapen we ons aan de bedrijvigheid op de vismarkt en zien we met wat geluk vissersboten terugkeren met hun vangst van de dag. Overnachting in hotel.

Dag 11 NOUAKCHOTT – BRUSSEL   O|M

We verkennen de stad Nouakchott en brengen o.a. een bezoek aan de kamelenmarkt en een artisanale markt. Vanop het hoogste gebouw van de stad kijken we uit over de moskee. Na de lunch pakken we in en rijden we naar het strand waar we eventueel nog iets kleins kunnen eten voor de transfer naar de luchthaven voor vertrek naar Parijs met nachtvlucht.

Dag 12 NOUAKCHOTT – BRUSSEL