Rondreis Costa Rica: groepsreis door 12 klimaten

Dag 1 Brussel – San Jose

Internationale lijnvluchten naar San Jose. Aankomst in de hoofdstad en transfer naar het hotel.

Dag 2 San Jose – Poas Volcano National Park – La Paz Watervallen – San Jose   O|M|A

We verkennen het Poas Volcano National Park. De Poás vulkaan is sinds 1828 minstens 39 keer uitgebarsten en is bijna constant actief. Ook leven hier meer dan tachtig vogelsoorten waaronder kolibrie’s, arassari’s en quetzals. De Poáseekhoorn, die alleen hier voorkomt, laat zich regelmatig zien. Daarna bezoeken we de La Paz watervaltuinen. We bezoeken de vlindertuin, het vogelhuis, de kikkertentoonstelling, het serpentarium, de katachtigen, de apen, de orchideeën- en de kolibrietuin. We gaan ook een kijkje nemen in een oud-Costa Ricaans huisje en zien er een ossenspan, het vroegere transportmiddel van de campesinos. Langs een goed begaanbaar pad wandelen we langs mooie watervallen.

Dag 3 San Jose – Regenwoud – Puerto Viejo de Limon (Cocles)   O|M|A

Op weg naar de Caribische kust bezoeken we het regenwoud. Tijdens een rit met een open kabelbaan worden we ondergedompeld in de Costa Ricaanse natuur en hebben we een schitterend zicht op het Braullio Carillo regenwoud. We rijden verder naar het dorpje Cocles in de buurt van Puerto Viego de Limon en genieten onderweg van het landschap en een prachtig zicht op de Caraibische zee.

Dag 4 Cahuita Nationaal Park   O

Cahuita werd in 1970 een nationaal park met de bedoeling het grootste koraalrif van het land te beschermen. 123 soorten vis zijn hier geteld samen met verschillende variëteiten van koraal en andere ongewervelde dieren. Het park bestaat uit een mooi regenwoud en een groot rif. We maken een natuurwandeling en genieten van de rijke biodiversiteit van de omgeving. Onderweg ontmoeten we apen, leguanen, vogels en natuurlijk ook de luiaard.

Dag 5 Puerto Viejo de Limon (Cocles) – Tortuguero   O|M|A

Transfer naar Cano Blanco of Pavona en dan met de boot naar onze lodge in Tortuguero, het belangrijkste nestgebied voor zeeschildpadden, een bedreigde diersoort. Na de middag bezoeken wij het Sea Turtle Conservation Centre en bezoeken het dorpje Tortuguero.

Dag 6 Tortuguero   O|M|A

's Morgens maken we een boottocht over de talrijke kanalen. Dit beschermde nationaal park is de thuishaven van vele soorten kikkers, tropische vogels zoals papegaaien en kolibries. We kijken ook uit naar apen, kaaimannen, zeeschildpadden en met wat geluk ook otters. Na de middag varen we langs de kleine kanalen in Tortuguero National Park om de vogels en dieren van dichtbij te observeren. We maken ook nog een mooie wandeling langs de plaatselijke trail om o.a. kikkers te spotten.

Dag 7 Tortuguero – Arenal   O|M|A

We nemen de boot terug naar het vasteland en rijden naar La Fortuna de San Carlos, bekend om de vulkaan Arenal, de warmwaterbronnen, prachtige landschappen, wouden en meren. Onze rit voert ons langs groene weiden en vruchtbare velden vol bananen-, ananas en palmhartenplantages.

Dag 8 Arenal Nationaal Park   O|A

In de voormiddag maken we een tocht door het Nationale Park. De Arenal heeft zijn naam te danken aan het zand (= Arena) dat jarenlang door de vulkaan werd uitgebraakt. We wandelen over een grindpad doorheen het park en aanschouwen de prachtige fauna en flora. Bij mooi weer zien we de perfecte conische vorm van de vulkaan. Na de middag genieten we van de warmwaterbronnen in het hotel.

Dag 9 Arenal National Park – Monteverde   O|A

We vertrekken naar Monteverde, het wereldbekende nevelwoudreservaat met een zeer gevarieerde fauna en flora: 400 vogelsoorten waaronder de quetzal, 490 soorten vlinders, 100 soorten zoogdieren, 2.500 plantensoorten en 200 verschillende soorten varens. In deze streek vestigden zich vele Quakers aangetrokken door het vredelievende karakter van het land. We bezoeken een orchideeënkwekerij.

Dag 10 Monteverde   O|A

Na het ontbijt leidt onze gids ons langs mooie paden in dit unieke natuurreservaat. In het meer dan 10.000 ha grote park vinden we 1.500 soorten orchideeën, varens en andere tropische flora en fauna. In de namiddag maken wij in het Selvatura Park een wandeling op de hangende bruggen die soms 170m lang zijn en je een prachtig zicht bieden op het groene regenwoud.

Dag 11 Santa Elena (Monteverde) – Dominical   O|A

We rijden naar Dominical, gelegen aan de stranden van de Stille Oceaan. Onderweg maken wij een mooie boottocht op de Tarcoles rivier en spotten een van de grootste kolonies krokodillen in de wereld, ontdekken de rijkste mangrove van de Pacific en het belangrijkste reservaat voor de Scarlet Macaw (rode ara).

Dag 12 Dominical - Uvita - Manuel Antonio   O|M|A

We gaan gaan naar kleine dorpje Uvita, ook bekend als Uvita de Osa. Dit afgelegen juweeltje aan de kust in het zuiden van Costa Rica is minder ontwikkeld dan andere badplaatsen maar heeft heel wat te bieden. Uvita is de toegangspoort tot het ongelooflijk mooie Marino Ballena National Park, beroemd om zijn migrerende bultrugwalvissen. Bij het schiereiland Cola de Ballena, wat zich vertaalt als 'De staart van de walvis', wandelen we over een enig mooi strand dat de vorm heeft van een walvisstaart. We maken een boottocht en gaan er op zoek naar walvissen, dolfijnen en verschillende zeevogels en maken een wandeling naar Punta Uvita.

Dag 13 Manuel Antonio   O|A

Het Nationaal Park Manuel Antonio is vooral gekend om zijn witte zandstranden waarlangs een groen woud groeit dat voor een welkome schaduw zorgt. We bezoeken het park, thuis van de kapucijnapen, luiaards, brulapen, wasberen en vele soorten vogels.

Dag 14 Manuel Antonio – San Jose – Brussel   O

Nog even vrije tijd om nog wat te genieten van de mooie omgeving. Transfer naar de luchthaven van San Jose waar wij onze vluchten richting Europa nemen.

Dag 15 Brussel

Aankomst in Brussels Airport en einde van een mooie natuurreis.