Rondreis Sri Lanka: groepsreis werelderfgoed

Dag 1 Brussel – Colombo

Met internationale lijnvluchten naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka.

Dag 2 Colombo – Dambulla   M|A

Aankomst en verwelkoming door onze lokale gids. We rijden naar Dambulla dat vooral bekend is voor zijn gouden tempel die op de Werelderfgoedlijst staat. Het plaatsje is gebouwd rondom een grote granieten berg, waarop het boeddhistische grottencomplex Raja Maha Vihara te vinden is. Dit complex dateert van de eerste eeuw voor Christus en is het grootste en best bewaard gebleven tempelcomplex in Sri Lanka.

Dag 3 Dambulla – Sigiriya – Polonnaruwa – Dambulla   O|M|A

Wij rijden naar Sigiriya en bezoeken de Hemelburcht op de Leeuwenrots. Koning Kasyapa bouwde aan het einde van de 5de eeuw zijn legendarische burcht en zijn prachtig ingericht paleis op een massieve rots die 200 m boven de omringende groene dichtbegroeide vlakte uittorent. Wij bezoeken de galerij met de beroemde meisjesfresco’s, een absoluut hoogtepunt in de Singalese muurschilderkunst. In de tweede helft van de 5de eeuw was Sigiriya de hoofdstad van het Singalese rijk. Na de lunch bezoeken wij Polonnaruwa, de middeleeuwse hoofdstad van Sri Lanka. Tussen het groen vinden wij talloze overblijfselen van oude bouwkundige meesterwerken. Het koninklijk paleis samen met de overblijfselen van de Quadrangle: de oude citadel door drie concentrische muren omgeven en het vierhoekig tempelterras, zijn vrij intact. Tegen de avond gaan we op verkenning in een lokaal dorpje en krijgen al wandelend een mooi beeld van het dagelijkse leven op het platteland.

Dag 4 Dambulla – Anuradhapura – Mihintale – Dambulla   O|M|A

Bezoek aan Mihintale, een van de belangrijkste bedevaartsplaatsen van de Boeddhisten in Sri Lanka. In de onmiddellijke omgeving aan de oevers van het kunstmatig meer Tissa Wewa ligt de oude koningsstad Anuradhapura. Volgens de legende is Anuradhapura, een Unesco werelderfgoed site, de oudste stad van Sri Lanka. Ruim twaalf eeuwen lang was het de residentie van 119 Singalese koningen. Hier zien we de ruïnes van talloze indrukwekkende tempels en paleizen. Kort na haar vervalperiode werd de stad volledig overwoekerd door de jungle. Nu liggen de overblijfselen van het rijke verleden van Anuradhapura verscholen tussen dagoba’s (koepeltorens) en vroeger aangelegde vijvers. Hier staat ook de oudste bodhiboom ter wereld: een heilige boom die al eeuwenlang zorgvuldig bewaakt wordt door boeddhistische monniken.

Dag 5 Dambulla – Matale – Kandy   O|M|A

Op weg naar Matale bezoeken wij een specerijentuin en gebruiken wij een typische Sri Lankese lunch. Onderweg maken wij kennis met de Batik-techniek. Aankomst in Kandy, het centrum van de traditionele cultuur van Sri Lanka en de meest bezochte stad na Colombo. We bezoeken de beroemde Tempel van de tand, gelegen aan de oevers van het Kandy meer. Wij wonen een van de dagelijkse ceremonies bij. De tand die na Boeddha’s verbranding uit de as werd gehaald is het enig overblijvende relict. Hij is opgeborgen in een schrijn op de bovenste verdieping van de tempel.

Dag 6 Kandy – Gadaladeniya – Kandy   O|M|A

Ook Kandy is door de Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed. Wij bezoeken een traditionele dansschool waar wij de typische Kandan dansstijl en het Gataberaya instrument bewonderen. Wij rijden met een kleurrijke tuktuk naar een dorpje in de buurt en maken kennis met een familie die trommels maakt op een ambachtelijke manier. Nadien bezoeken wij de Gadaladeniya tempel. De tempel werd gebouwd door 1.000 tempelbouwers uit Zuid-India. De beschilderde deuren zijn authentiek en gemaakt uit jakhout. De Embekka tempel is de best bewaarde houten tempel in Sri Lanka. In de pilaren en dakbalken zijn schitterende houtsneden aangebracht. De Lankatilaka tempel is een mooi voorbeeld van de traditionele Singalese tempelarchitectuur. ’s Avonds genieten we nog van een optreden met dans en zang.

Dag 7 Kandy – Pinnawela – Kandy   O|M|A

Na het ontbijt vertrekken wij voor een excursie naar het olifantenweeshuis van Pinnawela waar door moederolifanten in de steek gelaten jongen worden verzorgd. De allerkleinsten worden gevoed met de fles. In de namiddag ontdekken wij de wonderen van saffier en andere edelstenen. De Botanische Tuin van Kandy telt meer dan duizend bomen en ongeveer vierduizend soorten inheemse en exotische planten en bloemen.

Dag 8 Kandy – Nuwara Eliya   O|M|A

We rijden naar Nuwara Eliya ‘Little England’ genoemd. Tijdens de rit genieten wij van het groene heuvellandschap en een schitterend zicht op de talrijke theeplantages. Onderweg bezoeken wij een theefabriek en -plantage. De productie van zwarte Ceylon thee blijft een van de belangrijkste activiteiten van het land en is gekend in heel de wereld. Nuwara Eliya heeft een aangenaam koel klimaat dat tijdens de koloniale periode er voor zorgde dat de Engelsen Nuwara Eliya kozen om hun landhuizen te bouwen. Stijlvolle villa’s in Tudorstijl en Victoriaanse cottages sieren het centrum. Al wandelend bekijken we de mooie architecturale overblijfselen van de Engelse periode. Het postkantoor is nog steeds het symbool van de stad.

Dag 9 Nuwara Eliya – Horton Plains – Nuwara Eliya   O|M|A

Met jeeps rijden we naar het Horton Plains National Park. In het Park, een van de meest geïsoleerde hoogvlaktes van Sri Lanka, maken we een mooie natuurwandeling. Aan het uitzichtpunt World´s End komen we bovenop een spectaculaire klif van 870 m hoog te staan, waar we getrakteerd worden op een indrukwekkend uitzicht op de omliggende omgeving. In de namiddag kan u de koloniale sfeer van weleer opsnuiven in de straatjes van Nuwara Eliya.

Dag 10 Nuwara Eliya – Buduruwagala – Tissamaharama (Yala)   O|M|A

Na het ontbijt brengt de bus ons naar het treinstation van Nanu Oya waar we aan boord gaan van de trein die ons langsheen een prachtig landschap naar Ella brengt. Vandaar rijden we met de bus verder naar Yala. Onderweg bezoeken we de Ravanawatervallen die genoemd zijn naar Ravana, een legendarisch karakter uit het bekendste hindoeïstische epos de Ramayana. In Buduruwagala bezoeken wij de prachtige beeldengroep uit de 10de eeuw. De beelden zijn uitgehouwen in een rots die de vorm heeft van een olifant. Nadien rijden wij naar ons hotel vlakbij Yala N.P..

Dag 11 Thissamaharamaya (Yala) - Yala N.P. – Kataragama – Thissamaharamaya (Yala)   O|M|A

In de vroege ochtend gaan wij op safari in het Yala National Park. Het park heeft een grote concentratie luipaarden. Er huizen ook een groot aantal olifanten, krokodillen, wilde zwijnen en waterbuffels waterbuffels en kleurrijke vogels.
Na de lunch bezoeken wij de heiligste van alle heilige plaatsen van Sri Lanka, de hindoeïstische tempel van Skanda in Kataragama. Kataragama is de ontmoetingsplaats voor de verschillende religies (boeddhisten, hindoeïsten, moslims) en etnische groepen (Vedda gemeenschap) van Sri Lanka. Tijdens de ceremonie offeren wij een fruitkorf. Het geofferde voedsel wordt aan de armen uitgedeeld. In Thissammaharamaya zijn nog overblijfselen te zien van dagoba’s en paleizen van het oude koninkrijk.

Dag 12 Thissamaharama (Yala) – Hummanaya – Weligama – Galle   O|M|A

Na het ontbijt vertrek naar Galle. We rijden naar een opmerkelijk natuurfenomeen, het blow hole van Hummanaya, het tweede grootste ter wereld. Het water dringt een grot binnen en spuit daarna 18 m hoog. Op weg naar Galle houden we een fotostop bij de bekende paalvissers. (indien aanwezig). We bezoeken de oude vestigingsstad Galle die in 1987 op de Wereld¬erfgoedlijst werd geplaatst. De metersdikke muren van het fort zijn nog steeds indrukwekkend. Voor de Portugezen en Nederlanders was de stad een belangrijke haven. We bekijken de grafstenen in de kerk en wandelen op de bastions. We slenteren rond in de nauwe straatjes waar we oude Hollandse woningen ontdekken. Vele overblijfselen herinneren aan de glorietijd tijdens de Verenigde Oost-Indische Compagnie, die gedurende meer dan 150 jaar aan het bewind was in het grootste deel van Sri Lanka. Het kantklossen, een stukje erfgoed uit de Hollandse periode, wordt hier nog sporadisch beoefend en is met wat geluk te zien in een winkeltje.

Dag 13 Galle – Balapitiya – Madu Ganga – Galle   O|M|A

We rijden langs de mooie kustlijn naar Balapitiya. We maken een boottocht op de Madu rivier waar je drie soorten mangrove kunt bekijken en bezoeken o.a. een schildpadkwekerij.

Dag 14 Galle – Colombo   O|M|A

Rit naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. Op ons programma staat o.a. een citytour, het Nationaal Museum van Colombo en de Gangaramaya tempel. Na het diner transfer naar de luchthaven voor de terugvlucht naar Brussel.

Dag 15 Brussel   O

Aankomst in Brussel. Einde van een mooie reis.

Sri Lanka Sri Lankaase roepie  Singalees, Tamil  25/04/2024 19:20

• Rondreis Bali, Java, Sulawesi: smaragd groepsreis
  • Rondreis Vietnam + Cambodja: top groepsreis
  • Rondreis Laos en Cambodja: groepsreis vol dromen
  • Rondreis Armenië en Georgië: tof groepsreis idee!
  • Rondreis China - Groepsreis vol grandeur
  • Rondreis Mongolië: groepsreis vol gastvrijheid
  • Fotoreis Mongolië: op jacht met een arend (september 2024)
  • Fotoreis Mongolië: de wintermigratie van de de nomaden in de Altai' (maart 2025)
  • Rondreis Kirgizstan, Oezbekistan: zijden groepsreis
  • Rondreis Kazachstan: groepsreis voor pioniers
  • Rondreis Tibet: groepsreis vol karma en reïncarnatie
  • Rondreis Zuid-Korea: een unieke mix van traditionele en hedendaagse cultuur