Rondreis Extremadura Spanje, geheim van Europa

Dag 1 Brussel – Madrid - Plasencia   A

Met een lijnvlucht naar Madrid. We vertrekken onmiddellijk naar Extremadura via Jarandilla de la Vera en Cuacos de Yuste. Deze streek is bekend voor zijn miljoenen kersenbomen, pepers, olijven en nog veel meer lekkers. In Cuacos de Yuste bezoeken we het klooster van Yuste, de plaats die Karel V uitkoos om zijn laatste jaren door te brengen. De volgende stop is Plasencia, een stad die in 1189 werd opgericht door Alfonso VIII om de streek te beschermen tegen de Portugezen en de Moren. De stad heeft een muur, een dubbele kathedraal en tal van paleizen. We zullen ook hier overnachten.

Dag 2 Plasencia - Trujillo   O|A

De eerste stop van deze dag is het Nationale Park van Monfragüe. Hier bij de samenvloeiing van de rivieren Tajo en Tietar vinden we één van de laatste ongerepte natuurgebieden van Europa. Monfragüe NP is een paradijs voor vogels en huisvest één van ’s werelds grootste kolonies vale gieren. We maken een mooie wandeling naar het kasteel vanwaar we een schitterend uitzicht hebben over dit prachtige stuk natuur.
Nadien rijden we door naar Trujillo. Dit historische stadje was de geboorteplaats van Pizarro, de veroveraar van Peru en van andere conquistadores. Het mag dan ook niet verbazen dat zijn standbeeld de centrale Plaza Mayor domineert. Vanop het imposante fort hebben we een schitterend uitzicht op de stad en omgeving. Binnen de stadsomwalling slenteren we door de smalle straatjes langs indrukwekkende kerken en paleizen. We bezoeken o.a. de kerk van Santa Maria La Mayor. Overnachting in Trujillo.

Dag 3 Trujillo – Cáceres   O|A

Na het ontbijt rijden we door naar Cáceres. De ommuurde binnenstad van Cáceres is opgenomen op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Vanaf de centrale Plaza Mayor, die vroeger gebruikt werd voor stierengevechten en daarvoor zelfs voor steekspelen, verkennen we dit pittoreske stadje. We bezoeken o.a. de imposante kathedraal. Het is zalig slenteren door de smalle straatjes van dit erfgoed. Overnachting in Cáceres

Dag 4 Cáceres – Mérida   O|A

Vandaag gaat de rit naar Mérida waar we worden geconfronteerd met het Romeinse verleden van Spanje. Tweeduizend jaar geleden was Merida een Romeinse metropool, bekend onder de naam Augusta Emerita. Als laatste stop langs de Via de la Plata was het één van de belangrijkste steden van het Romeinse rijk. We bezoeken het amfitheater waar gladiatorengevechten werden georganiseerd voor 1400 toeschouwers en het Romeinse theater waar je nog voorstellingen kan bijwonen. Beide sites zijn Unesco erfgoed. Verder staat het Museum van Mérida op het programma en een wandeling langs alle Romeinse en Moorse sites die verspreid liggen over de stad.

Dag 5 Mérida – Zafra – Mérida   O|A

Vanuit Mérida rijden we richting zuiden naar het Tierra de Barros, waar het landschap bepaald wordt door wijngaarden en weilanden met primaire bossen, een echte rijkdom voor de bewoners. De witte dorpjes doen ons van Andalusië dromen. We bezoeken Jerez de los Caballeros, de geboorteplaats van Vasco Nuñez de Balboa en de wieg van de orde van de Tempeliers. In Burguillos de Cerro wandelen we door het oude stad met haar gotische kerken. In Zafra staat een bezoek aan een bodega op het programma met een proeverij. We rijden terug naar Mérida.

Dag 6 Mérida – Guadalupe   O|A

Ook vandaag staat er Unesco werelderfgoed op het programma. Alvorens naar Guadalupe te rijden, houden we halt in Medellín, de geboorteplaats van Hernán Cortez, de conquistador die Mexico onder zijn hoede heeft genomen. We bezoeken zijn kasteel. Het piepkleine stadje Guadalupe wordt volledig gedomineerd door het schitterende koninklijke klooster van Onze-Lieve-Vrouw van Guadalupe. Volgens de legende vond een herder een beeld van de Maagd Maria, een zwarte madonna, bij de Guadalupe rivier aan het einde van de 13de eeuw. De herder bouwde er een kapel en rond het heiligdom ontstond een dorp dat uitgroeide tot één van de belangrijkste bedevaartsplaatsen in Spanje na Santiago de Compostela. Het klooster en het bijhorende museum huisvesten een indrukwekkende collectie kunstwerken van o.a. Goya, Zurbaran en El Greco. We overnachten in Guadalupe.

Dag 7 Guadalupe – Toledo   O|A

Na het ontbijt vertrekken we naar Toledo. De vroegere hoofdstad van het koninkrijk Castilië is een waardige afsluiter van deze mooie reis. Deze universiteitsstad wordt gedomineerd door het imposante fort Alcazar en is een heerlijke wirwar van smalle straatjes, historische gebouwen en karakteristieke pleinen. Toledo wordt ook de stad van de drie culturen genoemd: eeuwenlang woonden christenen, Moren en Joden er vreedzaam naast elkaar. We bezoeken dan ook de kathedraal, de synagoge en de moskee.

Dag 8 Toledo – Madrid – Brussel   O

Vrij tot aan het vertrek naar de luchthaven van Madrid voor de terugvlucht. Einde van een boeiende reis.

Spanje Euro  Spaans  25/04/2024 09:01

• Rondreis IJsland, groepsreis door vuur en ijs
  • Rondreis Spitsbergen
  • Citytrip Madrid
  • Rondreis Puglia: Verlies jezelf in schoonheid, cultuur en gastronomie!