Begeleide rondreis Algerije

Dag 1 BRUSSEL – ALGIERS   A

Met een rechtstreekse vlucht vliegen we naar de Algerijnse hoofdstad Algiers. Transfer naar het hotel voor de check-in. Diner en overnachting.

Dag 2 ALGIERS   O|M|A

Algiers werd gebouwd op de hellingen van de berg Sahel en strekt zich uit over meer dan 15 km langs de turquoise wateren van de Middellandse Zee. We beginnen onze ontdekking van de stad met een wandeling door de smalle straatjes van de Kasbah en een bezoek aan de Villa du Centenaire: gebouwd in 1930 door architect Louis Claro als een art-deco herinterpretatie van traditionele architectuur, en opnieuw genieten we van een adembenemend uitzicht op de daken en de baai van Algiers. We wandelen langs de vele moskeeën en bezoeken de mooiste paleizen van de Ottomaanse stad: het Paleis van de Dey bekend als "Dar Essoltane", het Paleis van Prinses Khedaouj El Amia en Mustapha Pacha Palace; in de laatste twee zijn nu het Museum voor Volkskunst en het Museum voor Kalligrafie en Miniaturen gevestigd. Na de traditionele lunch in de Kasbah vervolgen we onze wandeling door het stadscentrum. Het Nationale Theater, de Wilaya (prefectuur), de voormalige Galeries de France waar nu het museum voor moderne kunst is gevestigd...: alles hier getuigt van de rijkdom van de koloniale periode en van een levenskunst waarin het Europese erfgoed is verrijkt met de typische mediterrane zoetheid. Na een korte theepauze rijden we met de bus naar de Basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Afrika. Dit indrukwekkende bouwwerk is al 160 jaar een symbool van broederschap en religieus samenleven. Van hieruit hebben we ook een prachtig uitzicht over de baai en de daken van de populaire wijk Bab El Oued. Diner en overnachting.

Dag 3 ALGIERS – DJEMILA - SETIF   O|M|A

Na het ontbijt brengen we nog een bezoek aan het Nationaal Museum voor Schone Kunsten. Dit prachtige museum, gelegen in een weelderige tuin met uitzicht op de majestueuze baai van Algiers, bevat de belangrijkste kunstcollectie van het land en zelfs van het Afrikaanse continent. Met name werken van grote Europese schilders als Monet, Pissaro en Delacroix. Nadien vertrekken we naar Djemila, wat in het Arabisch ‘prachtig’ betekent. Gelegen op 900m boven de zeespiegel, is deze archeologische werelderfgoedlocatie ongetwijfeld één van de mooiste Romeinse ruïnes ter wereld. De Boog van Caracalla, de thermen, de christelijke basiliek en de doopkapel uit de 4eE bevinden zich nog in verbazingwekkend goede staat. Overblijfselen zoals colonnades, zwembaden en fonteinen getuigen van de rijkdom van vele villa's, die over ontvangstruimten en privélatrines beschikten. Het Huis van Europa, het Huis van de Zegevierende Ezel en het Huis van Castorius zijn de meest opvallende voorbeelden van deze luxueuze levenskunst.
Nadien rijden we verder richting Sétif. Het was hier dat de revolutie begon die tot de onafhankelijkheid leidde in 1962. Diner en overnachting.

Dag 4 SETIF – TIDDIS – CONSTANTINE   O|M|A

Na het ontbijt maken we een stadswandeling door deze actieve en levendige stad, het kloppende hart van de nationale handel. We brengen ook een bezoek aan het Archeologisch Museum. Nadien rijden we richting Tiddis (Castellum Tidditano-rum), een authentieke Numidische en Berberse stad die door de Romeinen werd gekoloniseerd en hervormd om te passen in hun typische stadsplan. In de namiddag vervolgen we onze route naar Constantine. Deze eeuwenoude stad is een historisch meesterwerk. Ruim 600m hoog gelegen op een blok kalksteen wordt de stad in tweeën gedeeld door een duizelingwekkende kloof. Diner en overnachting.

Dag 5 CONSTANTINE - TIMGAD - CONSTANTINE   O|M|A

Vandaag maken we een uitstap naar Timgad, ook wel het Pompeii van Noord-Afrika genoemd. De stad werd in het jaar 100 gesticht door de Romeinse keizer Trajanus en kreeg de status van kolonie. Onderweg stoppen we bij het Medghassen-mausoleum, het oudste bewaard gebleven koninklijke mausoleum in Noord-Afrika, opgericht 300 jaar v. Chr. In de late namiddag rijden we terug naar Constantine. Hier verblijven zonder jezelf onder te dompelen in de unieke sfeer van de straten 's avonds is geen optie: net als de lokale bevolking proeven we streetfood dat over de hele wereld bekend is.

Dag 6 CONSTANTINE - GHARDAIA   O|M|A

Na het stadsbezoek vandaag begrijpen we waarom Constantine bekend staat als de 'stad der bruggen'. De meest spectaculaire is ongetwijfeld de Sidi M’Cid-hangbrug, die 175 meter boven een ravijn hangt en werd gebouwd in 1912. Bij de opening was het de hoogste hangbrug ter wereld. We wandelen over de brug voor een verbluffend uitzicht, al kan je beter niet naar beneden kijken als je last hebt van hoogtevrees. Vanavond eten we vroeg want na het diner vliegen we naar Ghardaïa. Transfer naar het hotel voor overnachting.

Dag 7 GHARDAÏA   O|M|A

Vandaag bezoeken we de K’sar van Ghardaïa: de grote moskee, het marktplein en het verbazingwekkende systeem voor de opvang van regenwater. In deze regio, die wordt geconfronteerd met de grillen van de wadi en de zeldzame regenbuien, is water een cruciaal probleem. Dit unieke hydraulische systeem, dat meer dan zeven eeuwen geleden ontstond, verzamelt en verdeelt regenwater in de hele M'zab-wadi, irrigeert de palmentuinen tot op de millimeter nauwkeurig en voedt de grondwaterspiegel. Hierdoor is Gardaïa één van de mooiste oases van het land geworden. Na de lunch bezoeken we nog de authentieke dorpjes El Atteuf en Melika in de mooie M’zab vallei.

Dag 8 GHARDAÏA – EL GOLEA   O|M|A

Na het ontbijt rijden we naar El Golea, “de stad van de palmbomen”. El Golea is één van de laatste oases vóór de Sahara en het Hoggargebergte. Hier is het nog mogelijk een kudde vee te houden, perzik-, abrikozen-, amandel-, en granaatappelbomen te kweken dankzij het water dat zich een paar meter onder de grond bevindt, en dadels te oogsten die in overvloed groeien in het immense bos van meer dan 300.000 palmbomen. Na de lunch wandelen we door de versterkte stad en bezoeken we de Sint-Jozefkerk, waar u het ontroerende verhaal ontdekt van Charles de Foucault, burggraaf-geograaf die beroemd werd door zijn strijd tegen kolonisatie, slavernij en analfabetisme. In mei 2022 werd hij heilig verklaard door paus Franciscus. Hij ligt begraven naast de kerk.

Dag 9 EL GOLEA – TIMIMOUN   O|M|A

Lange rit naar Timimoun, de rode Oase, de historische hoofdstad van de regio Gourara, waar we inchecken in ons hotel met mooi uitzicht op de duinen. Na de lunch bezoeken we de K’sar: omsloten door felrode muren, omgeven door zonnige duinen, is Timimoun een fascinerende oase van rust. De traditionele lemen huizen liggen dicht tegen elkaar aan en worden van elkaar gescheiden door smalle, kronkelende straatjes die net zo goed kunnen doodlopen, als leiden naar één van de vele Rahba (pleinen), plekken van ontmoeting en gezelligheid voor de bewoners. Bij zonsondergang lijken de rode okerkleurige gebouwen te ontbranden. Daarom wordt Timimoune "de flamboyante" genoemd... 's Avonds genieten we van een traditioneel Berberdiner onder de sterren.

Dag 10 TIMIMOUN – K’SAR GUENTOUR – TIMIMOUN   O|M|A

Deze ochtend bezoeken we de Palmeraie en zijn foggara: als de rode oase van Timimoun een onweerstaanbare charme uitstraalt, is dat te danken aan het water dat het uit de foggara ontvangt. De regio Gourara is volledig verstoken van oppervlaktewater of regen, maar beschikt op natuurlijke wijze over een enorm ondergronds reservoir. Deze kostbare hulpbron wordt hier op een unieke manier beheerd met de foggaras, een dicht netwerk van bronnen van verschillende dieptes en ondergrondse galerijen, die de k’sar en het palmenbos bevoorraden. Rond de middag vertrekken we naar K’sar Guentour. De ruïnes van dit eeuwenoude fort bieden een magisch panorama over de uitgestrektheid van de grote Westelijke Erg. Op de terugweg naar Timimoun stoppen we in de duinen om de zonsondergang te bewonderen, onder het genot van een traditioneel kopje thee.

Dag 11 TIMIMOUM – BENI ABBES   O|M|A

Vroeg opstaan voor de rit naar Beni Abbes, de lokale hoofdstad van de regio Souara. Terwijl Timimoun rood is, is Beni Abbes wit. De gekanteelde muren zijn verblindend in de zon en doemen op tegen de gouden achtergrond van de Grote Duin, die met zijn 140m hoogte de vallei domineert. We bezoeken o.a. het flora- en faunamuseum in CRES (Center for Saharan Research and Studies), een belangrijke studieplek voor onderzoekers van over de hele wereld.

Dag 12 BENI ABBES – TAGHIT   O|M|A

Door een prachtig landschap van roodachtige hellingen en blonde duinen rijden we naar Taghit, één van de parels van de Sahara: een bruinrode k'sar die een rivier van palmbomen domineert die zich uitstrekt op de bodem van een vallei, ingesloten tussen immense zandduinen. We dwalen door het doolhof van straatjes. In de namiddag rijden we naar de prehistorische site van Hajrat, waar we de rotstekeningen daterend uit het Neolithicum bewonderen. We genieten van de zonsondergang van bovenop de duinen.

Dag 13 TAGHIT – BECHAR – ORAN   O|M|A

Vroeg vertrek naar Béchar, waar we de oude stad bezoeken. Na een vroege lunch transfer naar de luchthaven voor onze vlucht naar Oran. Oran, bekend als “de Stralende”, is vandaag de dag de tweede stad van het land en de bakermat van de muziekstijl Raï. Dankzij de haven is het een echte smeltkroes waarin verschillende culturen zich vermengden en waar de lokale bevolking, oude veroveraars en moderne kolonisten leerden samenleven. We maken een wandeling door deze boeiende stad.

Dag 14 ORAN – BRUSSEL   O|M

Vanochtend gaan we verder op ontdekking in deze bruisende stad die Zuid-Frans aandoet. In neo-Moorse stijl is het station één van de legendarische gebouwen van Oran. Het draagt de symbolen van drie religies: de buitenkant lijkt op een moskee, met de klok als minaret, terwijl sterren van David de koepel sieren en overal christelijke kruisen zijn geschilderd op de binnenmuren en plafonds. Ook het fort en de kapel van Santa Cruz mogen niet ontbreken. We genieten er van het mooie uitzicht over de stad en de zee. Na een laatste lekkere lunch transfer naar de luchthaven voor de terugvlucht naar Brussel.