Rondreis Bulgarije, groepsreis met mix van cultuur

Dag 1 BRUSSEL – SOFIA

Vluchten naar Sofia en transfer naar ons hotel.

Dag 2 SOFIA - KOPRIVSHTITSA - TROYAN KLOOSTER - VELIKO TARNAVO   O|M|A

We rijden naar Koprivshtitsa, een mooi stadje in het hart van het Sredna Gora gebergte en een van de meest karakteristieke Bulgaarse steden. We maken een wandeling door het kleurrijke centrum en bezoeken enkele van de prachtig beschilderde oude huizen die nu omgebouwd zijn tot musea. Op weg naar het Troyan klooster houden we een tussenstop op de hoogste bergpas van Bulgarije - Beklemeto. We bezoeken het Troyan klooster. Dit is één van de mooiste kloosters met een intieme binnenplaats en houten balkons met bloemen. Het klooster is bekend om de schitterende fresco's en de wonderbaarlijke icoon van de Heilige Maagd. Nadien rijden we naar Veliko Tarnovo.

Dag 3 VELIKO TARNOVO - ARBANASI - VELIKO TARNOVO   O|M|A

Veliko Tarnovo was van de 12de tot de 14de eeuw de hoofdstad van het 2de Bulgaarse tsarenrijk en in de stad is de rijkdom van de middeleeuwen goed bewaard gebleven. We bezoeken het oude gedeelte van Veliko Tarnovo. Op de Tsarevets heuvel bevinden zich de paleizen van de vroegere Bulgaarse keizers en de Patriarchale kathedraal. In de oude ambachtenstraat Samovodska charshia ontdekken wij smalle kasseien straatjes, kleurrijke huizen, en gezellige souvenirwinkeltjes. Daarna bezoeken we het historische dorp Arbanasi op enkele km's van Veliko Tarnovo. Het is vooral bekend voor zijn groot aantal oude monumenten. Op het programma staan het huis van Konstantsaliev, een van de grootste en meest rijkelijk versierde huizen van het land en de oudste kerk "De Geboorte van Christus" met zijn unieke fresco's.

Dag 4 VELIKO TARNOVO - TRYAVNA - ETARA - SHIPKA KERK - KAZANLAK   O|M|A

Na het ontbijt vertrekken wij richting het pittoreske stadje Tryavna in het hart van het Balkangebergte. We maken een stadswandeling door het gezellige centrum langs de authentieke houten huizen en de mooie stenen bruggen. Het stadje bereikte rond de 18de eeuw een grote welvaart dankzij het vakmanschap van de goudsmeden en van de lokale houtbewerkers en iconenschilders. In Etara bezoeken wij het Nationaal Ambachtenmuseum. Diverse oude ambachten worden hier gedemonstreerd met authentieke werktuigen. Wij rijden verder over de belangrijke bergpas Shipka. Hier vond in 1877 de belangrijkste veldslag plaats in de bevrijdingsoorlog tegen het Ottomaanse leger. De Russische kerk met de gouden koepels of het Shipka klooster is aan de oorlogshelden gewijd. Nadien maken wij kennis met één van de oudste beschavingen van Europa – de Thraciërs die waarschijnlijk meer dan 6000 jaar geleden zich in Europa (Bulgarije) vestigden. Ze waren beroemd voor hun moedige krijgers en liefde voor kunst en cultuur. De bekendste Thraciërs zijn ongetwijfeld de zanger en dichter Orpheus, de god Dionysus van de wijn en de slavenkoning Spartacus. De regio rondom Kazanlak is bezaaid met duizenden grafheuvels waar Thracische koningen en edelen in begraven liggen. Deze vallei staat dan ook bekend als het Dal van de Thracische koningen. In Kazanlak bezoeken wij de replica van de indrukwekkende graftombe van Kazanlak (werelderfgoed Unesco). We bewonderen de bijzonder goed bewaarde fresco’s die ons een beeld geven van de Thracische rituelen en gebruiken. Overnachting in Kazanlak, stad van kunstenaars, rozen en Thracische koningen.

Dag 5 KAZANLAK - DAMASCENA - STAROSEL - HISSAR - PLOVDIV   O|M|A

Kazanlak en omgeving staan bekend om de rozenolieproductie. In het dorpje Skobelevo bezoeken wij het etnografisch complex Damascena, een Rozen museum annex rozenoliedistilleerderij waarbij wij uitleg krijgen over het ambachtelijk productieproces zoals dit al 340 jaar wordt gedaan. Na de lunch vertrekken wij naar het dorpje Starosel waar zich het grootste Thracische heiligdom van de Balkan bevindt. Hier zijn meer dan 120 Thracische grafheuvels gevonden. Slechts 2 zijn open voor het publiek. We bezoeken een van deze unieke tempels uit de 6de eeuw voor Christus, die ontdekt werd in 2002. De grafkamer heeft een doorsnede van 5,4m en is een van de grootste grafkamers teruggevonden in de Balkan. Onze laatste stop is voor een korte wandeling vlakbij de stad Hissar. De stad telt vele thermale bronnen en de Romeinen bouwden de stad om tot een vestiging met de naam Augusta. Ondanks de vele veroveringen bleven de Romeinse muren en toegangspoorten nog goed bewaard. Tegenwoordig is Hissar een van de bekendste kuuroorden van Bulgarije. Tegen de avond komen wij aan in Plovdiv, een van de mooiste steden van Bulgarije.

Dag 6 PLOVDIV - BACHKOVO - PLOVDIV   O|M|A

Plovdiv is een van de oudste Europese steden die even oud wordt geschat als Troje. We starten met een rondwandeling door de oude stad, die de status van een openluchtmuseum heeft. Het oude centrum is beschermd gebied en bekend om de gebouwen opgetrokken in renaissancestijl. De stad strekt zich uit over drie heuvels. Plovdiv heeft een van de meest spectaculaire verzamelingen van herenhuizen uit de periode van de 18de tot het einde van de 19de eeuw. We passeren de St. Constantijn en Helena Kerk, het antieke Romeinse theater en een aantal fraaie koopmanshuizen van de Bulgaarse renaissance (19de eeuw). We bewonderen de prachtige Byzantijnse mozaïeken in het recente (2021) museum van de Basiliek van de Bisschop van Philippopolis. Daarna lunchen wij in een van de bekendste bio wijnhuizen van de regio. Aansluitend genieten wij van een wijnproeverij en een folklore optreden. Nadien naar Bachkovo. We bezoeken het Bachkovo klooster een van de oudste kloosters van Bulgarije. Het in 1083 gestichte klooster staat bekend om zijn rijke collectie oude manuscripten, goed bewaarde fresco's(s en prachtige iconen. Ook de fraaie architectuur met 2 mooie binnenplaatsen maakt het klooster bijzonder fraai.

Dag 7 PLOVDIV - KOSTANDOVO - DOBARSKO - BANSKO   O|M|A

Na het ontbijt rijden wij richting Velingrad. Onderweg maken wij kennis met een typisch Bulgaars ambacht: de vloerkledenweverij. We bezoeken het dorpje Dobarsko waar we een prachtig kerkje uit de 17de eeuw bewonderen. We lunchen er bij de lokale bevolking. Op weg naar Bansko nemen wij het lokale treintje en rijden enkele haltes verder. Het is een treintje voor de lokale bevolking en de treinrit is een leuke belevenis terwijl wij door een pittoresk landschap rijden. Daarna naar Bansko gelegen aan de voet van het Pirin gebergte en het hele jaar door een trekpleister voor natuurliefhebbers en wandelaars.

Dag 8 BANSKO - RILA KLOOSTER - SOFIA   O|M|A

We wandelen door het historisch centrum van Bansko met stenen huizen en smalle straatjes met kinderkopjes. Nadien naar het beroemdste en mooiste monument van Bulgarije: het indrukwekkende Rila klooster (Unesco werelderfgoed) en het hoogtepunt van de Bulgaarse cultuur, bouw- en schilderkunst. Het werd in de 10de eeuw gesticht door de monnik en kluizenaar St. Johannes van Rila, de patroonheilige en beschermer van Bulgarije. Het klooster ligt op 1140m hoogte te midden van dichtbegroeide eeuwenoude bossen. We bewonderen de prachtige muurschilderingen, de bijzondere architectuur en de fraaie fresco’s. Het klooster diende als het centrum voor het culturele en het spirituele leven van de Bulgaarse bevolking tijdens de eeuwen van buitenlandse overheersing.
Verder naar Sofia voor overnachting.

Dag 9 SOFIA   O|M|A

Vandaag maken wij kennis met Sofia, de hoofdstad van Bulgarije. We beginnen met een bezoek aan de parel van de stad - de grootste en belangrijkste kathedraal van Bulgarije - Alexander Nevski met de opvallende vergulde koepels en prachtige iconen. Na de lunch vervolg van de stadswandeling maar ook wat vrije tijd om te slenteren over de wandelpromenade Vitoshka met vele leuke winkeltjes en terrasjes.

Dag 10 Sofia - Brussel   O|M

Na het ontbijt rijden wij naar Boyana voor een bezoek aan het middeleeuwse kerkje Boyanska curkva. Het kerkje dankt zijn roem aan de fresco’s uit 1259. Ze vormen een tweede laag over de schilderingen van vroegere eeuwen en behoren tot de meest complete, best bewaarde werken van de Oost-Europese middeleeuwse schilderkunst. Op de binnenmuren en plafonds van de twee oudste delen van de kerk zijn 89 scenes geschilderd met 240 menselijke afbeeldingen. De fresco’s, geschilderd door anonieme meesters die waarschijnlijk behoorden tot de schilderschool van Turnovo, tonen een realistische portretkwaliteit die ongewoon is voor de 13de eeuw. De Boyana kerk is Unesco werelderfgoed. Nadien bezoek aan het Nationaal Historisch museum. Het museum is gevestigd in het paleis van de voormalige communistische partijleider Todor Zhivkov. Transfer naar de luchthaven voor onze terugvlucht naar Brussel.

Bulgarije     11/05/2024 03:55

• Rondreis IJsland, groepsreis door vuur en ijs
  • Rondreis Spitsbergen
  • Citytrip Madrid
  • Rondreis Puglia: Verlies jezelf in schoonheid, cultuur en gastronomie!