Rondreis Corsica, groepsreis naar schoonheid

Dag 1 Brussel > Bastia   A

Per regelmatige vlucht naar Bastia. Onthaal op de luchthaven en transfer naar het hotel waar we ontvangen worden met een welkomstcocktail.

Dag 2 Lucciana > Cap Corse > Lucciana   O|M|A

Vandaag brengen we een bezoek aan het mooie Cap Corse met rit langs de prachtige kustweg met uitzicht op de plaatselijke 19e-eeuwse architectuur en houden regelmatig halt voor het maken van foto's. We brengen een bezoek aan de Mattei molen, die een prachtig 360-graden uitzicht over de kust biedt. We rijden verder langs de mooie dorpen Morsiglia en Pino. Het dorp Nonza heeft een mooi zwart strand, waar we een wandeling maken tot de Genuese toren. We rijden terug naar het hotel via de Col de Teghime, een 536 meter hoge bergpas.

Dag 3 Lucciana > Nebbio > Castagnicciastreek > Calvi   O|M|A

Na het ontbijt vertrekken we naar Murato in de Nebbio waar we de opmerkelijke Pisaans-Romaanse kerk bezoeken. We spreken af met een plaatselijke boerin wiens domein we gaan bezoeken en waar we smullen van de lekkere streekgerechten. De Castagnicciastreek is een immens kastanjebos dat hooggelegen dorpjes verschuilt. Nadien rijden we naar Cervione, een echt balkon op de zee. Deze plek vol geschiedenis was de hoofdstad van Corsica tijdens de tijd van Theodore van Neuhoff, de enige koning van Corsica. We zetten onze reis verder via Orezza naar Piedicroce, beroemd om haar barokke kerk uit de 17de eeuw. Nadien begeven we ons naar Morosaglia, het dorp van Pascal Paoli, “vader van het Corsicaans vaderland”. We beëindigen de dag in Calvi.

Dag 4 Calvi > Balagnestreek > Porto   O|M|A

De dag begint met een bezoek aan de oude dorpjes van de Balagne waaronder Belgodère met zijn 16de eeuwse barokke kerk Saint Thomas. Verder via Occhiatana en Speloncatio naar Feliceto. Nadien rijden we naar Corbara en Sant’Antonino, gebouwd op een rotsachtige piek en gerangschikt onder de mooiste dorpen in Frankrijk. We bezoeken dit prachtige dorp met zijn smalle en steile steegjes. Na de lunch in Calvi brengen we een bezoek aan de prachtige barokke kapittelkerk uit de 17de eeuw, gevolgd door een bezoek te voet aan de oude stad en aan de Genuese citadel, een echt fort dat een prachtig 360-graden uitzicht biedt over de stad, de zee en de bergen met de Monte Grossu (1937 m). Voortzetting naar Porto via het vulkanisch natuurreservaat Scandola.

Dag 5 Porto > Piana > Ajaccio   O|M|A

We starten de dag met een bezoek aan Porto en de wondermooie Calanques van Piana, die door de erosie de vreemdste vormen hebben gekregen en beschermd UNESCO-werelderfgoed zijn. We maken een boottocht gevolgd door een wandeling in de Calanques. Lunch in het dorp van Piana en vertrek naar Ajaccio via Cargèse, het door de Grieken gestichte dorp voor een bezoek aan de twee kerken die tegenover elkaar liggen (een orthodoxe, de andere Latijns) en Sagone. Aan het eind van de dag bezoeken we de stad met de bus en verkennen het oude stadsdeel met zicht op de Sanguinaires eilanden. We overnachten in Ajaccio.

Dag 6 Ajaccio > Bonifacio   O|M|A

We starten de dag met een bezoek aan Bonifacio, één van de mooiste steden van Europa die op de top ligt van indrukwekkende 60 meter hoge kalkrotsen. We maken een boottocht langs de grotten en kliffen die een spectaculair en ongewoon panorama bieden. We bezichtigen ook enkele zeegrotten, de Calanques met turquoise water, en genieten van een spectaculair uitzicht op de oude stad vanaf de zee. Na de lunch begeven we ons met een toeristisch treintje naar het hoge deel van de stad om Fort Saint-Nicolas, de Route van de Molen, de zeebegraafplaats en het klooster Saint François uit de 13e eeuw te ontdekken. Op de vuurtoren van Madonetta genieten we van een uitzicht op de kust van Sardinië. We overnachten in Bonifacio.

Dag 7 Bonifacio > Aléria > Corte > Lucciana   O|M|A

Na het ontbijt zetten we koers richting Aléria, de oude hoofdstad van Corsica, voor een bezoek aan de Romeinse site en het museum. Daarna brengen we een bezoek aan Corte, de historische en culturele hoofdstad van het eiland. Rondleiding door de stad in een toeristisch treintje en bezoek aan de citadel die op een rotsachtige top ligt met een prachtig uitzicht op de stad, vol charme met haar smalle straatjes en oude huizen. Vertrek naar de wijnmakerij van Casa Guelfucci waar we de wijngaard bezoeken en nadien genieten van een proeverij van hun beste wijnen. Na de lunch in het wijndomein, vertrek naar Bastia. Onderweg houden we halte bij de brug van Ponte Novu vooraleer we aankomen in Lucciana.

Dag 8 Bastia > Brussel   O

Bastia is de op één na grootste stad van Corsica. Als historische plaats en kunststad is Bastia overrompeld met kapelletjes, abdijen en barokkerken waar de weelderige decoratie heel goed bewaard is gebleven. Tijdens ons stadsbezoek houden we halt bij o.a. de citadel, de oude haven en het Saint-Nicolas plein. Na de lunch luisteren we in een kerk naar een kort maar mooi concert met Corsicaanse polyfonie. Transfer naar de luchthaven voor onze terugvlucht naar Brussel.

Corsica     19/04/2024 07:32

• Rondreis IJsland, groepsreis door vuur en ijs
  • Rondreis Spitsbergen
  • Citytrip Madrid
  • Rondreis Puglia: Verlies jezelf in schoonheid, cultuur en gastronomie!