Rondreis Japan: puur poëtische groepsreis

Dag 1 Brussel – Tokyo

Met internationale lijnvluchten naar Tokyo.

Dag 2 Tokyo   A

Aankomst in de internationale luchthaven van Tokyo en transfer naar ons hotel in Tokyo.

Dag 3 Tokyo   O|A

Vandaag verkennen we de wereldstad Tokyo. De Nijubashi brug is een dubbele boogbrug ten Oosten van het keizerlijk Paleis. Verder naar Asakusa waar de beroemde Sensoji-tempel en bijhorende Kaminarimonpoort liggen. We wandelen door de drukke en gezellige winkelstraat die naar de tempel leidt. In de namiddag bezoeken we het Meijischrijn gelegen in een groot park te midden van de grootstad. Nadien vergapen we ons in de Omotesando wijk aan de winkelende Japanners. Tenslotte gaan we naar het wereldberoemde ‘kruispunt’ in Shibuya.

Dag 4 Tokyo – Nikko – Tokyo   O|A

Dagtrip naar Nikko waar wij de mooiste tempelcomplexen van Japan bewonderen. Toen de grote shogun Tokugawa Ieyasu in 1616 overleed, werd Nikko uitgekozen als de plek voor zijn mausoleum. Dit wondermooie Toshogu schrijn staat model voor de weelderige bouwstijl van de laat 16e-eeuwse Momoyama-periode. Vooral het kleurrijke houtsnijwerk van de Yomeimonpoort verdient de aandacht. We bezoeken ook het nabijgelegen Chuzenji meer en de bekende Kegon watervallen.

Dag 5 Tokyo – Fuji – Matsumoto   O|A

Vandaag rijden wij richting de berg Fuji. Het stadje Kawaguchi ligt aan het gelijknamige meer. Hier hebben wij een mooi zicht op de Fuji, het symbool van Japan.De vorm van de Fuji, ´s werelds mooiste vulkaan is van ver te herkennen en is met 3.776 m de hoogste berg van Japan. Vervolgens rijden wij naar Matsumoto. Onderweg bezoeken we een boerderij waar wasabi of mierikswortel gekweekt wordt. We overnachten in Matsumoto. Deze stad is niet alleen de voornaamste toegang tot de Japanse Alpen maar bezit ook een van de mooiste kastelen van Japan.

Dag 6 Matsumoto – Hirugami   O|A

In de ochtend bezoeken we het indrukwekkende Kraaienkasteel of Karasu-jo. Het kasteel draagt de kleuren wit en zwart, wat het uniek maakt in zijn soort en werd gebouwd in het begin van de 16de eeuw. Yayoi Kusama, een van de gekendste levende Japanse kunstenaars werd geboren in Matsumoto. In het Matsumoto City Museum of Art maken wij kennis met haar wereldberoemde kunstwerken met pompoenen en polkadots (stippen). Nadien gaat onze tocht verder door de Japanse Alpen. We rijden langs authentieke bergdorpjes op de oude weg (Nakasendo) tussen Kyoto en Tokyo. De Kisorivier loopt door een schilderachtig bergdal dat deze oude route vormde. Al wandelend genieten wij van de mooie omgeving. Vannacht overnachten we in een ryokan, een hotel volledig ingericht in Japanse stijl. Een niet te vergeten belevenis.

Dag 7 Hirugami – Takayama   O|A

Na het ontbijt rijden wij met de bus naar Takayama, een aangename stad in een vallei van de Japanse Alpen. Door haar geïsoleerde ligging heeft de stad haar authenticiteit nog weten te bewaren. De stad is van oudsher het centrum voor timmerlieden en ademt nog de sfeer uit van de Edo periode. In de Praalwagenhal staan de wagens opgesteld die tweemaal per jaar door Takayama rijden ter ere van het Takayama Matsuri Festival. We snuiven de lokale sfeer op in Kamaisannomachi straat.

Dag 8 Takayama – Shirakawago – Kanazawa   O|A

In de ochtend rijden we naar Shirakawago waar de bijzondere architectuur van de Gassho Zukuri-boerderijen met hun steil oplopende rieten daken en speciale ventilatiesystemen opvalt. Sommige van de boerderijen zijn meer dan 250 jaar oud en zijn speciaal gebouwd om te weerstaan aan de hevige sneeuwval. Kanazawa was vroeger een belangrijk centrum van kunst en handwerk en heeft nog een overvloed van bezienswaardigheden. De Kenroku-en is een van Japans drie mooiste tuinen. De tuin is een meesterwerk van landschapsarchitectuur met kunstmatige heuvels, vijvers en waterlopen omzoomd door irissen. Indien de openingsuren van het 21st Century Museum of Contemporary Art het toelaten brengen wij nog een kort bezoek aan dit museum met o.a. werk van Jan Fabre.

Dag 9 Kanazawa – Kyoto   O|A

Met de bus naar Kyoto, gedurende meer dan 1000 jaar de hoofdstad van Japan en de verblijfplaats van de keizerlijke familie. De stad telt vele tempels, tuinen en schrijnen. In de namiddag gaan we naar het lieflijke Filosofen­pad, een charmant wandelweggetje dat langsheen een kanaaltje loopt dat omzoomd is met prachtige kerselaars en met verschillende tempeltjes. We wandelen naar de Ginkakuji of het Zilveren Paviljoen. Vervolgens naar de mooie Sanjusangendo hal. De tempel is beroemd om zijn meer dan duizend beelden van de boeddhistische godheid Kannon.

Dag 10 Kyoto   O|A

Volledige dag bezoek aan deze schitterende stad. We starten met de mooiste tempel van Kyoto, de Kinkaku-ji tempel (het Gouden Paviljoen). Het sierlijke bouwwerk is volledig met bladgoud bedekt. De weerspiegeling in de fraai aangelegde vijvertuin draagt bij tot de verfijnde uitstraling van deze tempel. Nadien naar de Ryoan-ji (de wereldberoemde rotstuin). De tuin bestaat uit 15 stenen van verschillende grootte in een zee van geharkt wit grind. Dit kunstwerk moet de eilanden in de oceaan voorstellen en werd destijds ontworpen om de meditatie te stimuleren. Het Nijojo Paleis, was het kasteel waar de Tokugawa-­shoguns verbleven. Het kasteel is vooral bekend om zijn nachtegaalvloeren, het vloermateriaal dat kraakt onder de voeten hoe zacht je ook loopt. Na de middag rijden wij naar het park van Arashiyama. Vanop de Togetsukyuo brug, een houten bouwwerk op pijlers hebben wij een prachtig zicht over de omliggende heuvels. In Arashiyama ligt het indrukwekkende bamboebos van Sagano. Er loopt een pad dwars door het bos van torenhoge bamboebomen en wanneer de zon schijnt en er een zacht briesje waait is deze omgeving waarlijk pittoresk. Nadien snuiven wij al wandelend de sfeer op in de Gion wijk.

Dag 11 Kyoto – Nara – Kyoto   O|A

Uitstap naar Nara, hoofdstad van Japan van 710 tot 784. In Nara wandelen wij door het hertenpark naar de Todai-ji Tempel, het grootste houten gebouw ter wereld dat het grootste bronzen Boeddhabeeld herbergt. Wij bezoeken ook nog het Kasuga Taisha schrijn. Op onze terugweg naar Kyoto rijden wij naar Fushimi Inari, het schrijn is beroemd omwille van de duizenden vermiljoenrode torii die zo dicht bij elkaar geplaatst zijn dat deze een overdekte wandelgang vormen van enkele kilometers.

Dag 12 Kyoto – Himeji kasteel – Hiroshima   O|A

In de ochtend vertrekken we met de kogeltrein (Shinkansen) richting Hiroshima. Onderweg bezoeken wij Himeji-jo of het Kasteel van de Zilverreiger. Dit pas gerenoveerde, grootste overgebleven feodaal kasteel in Japan, is door Unesco erkend als werelderfgoed. Verder met de kogeltrein naar Hiroshima. Bij aankomst bezoeken wij het Park van de Vrede en het beklemmende Herdenkingsmuseum. De A-bom Koepel is de lege huls van een gebouw en is alles wat rest van de gebombardeerde stad in augustus 1945.

Dag 13 Hiroshima – Tokyo   O

Na het ontbijt rijden wij met een lokale trein naar Miyajima of het tempeleiland, want deze plek is al zo’n 1.500 jaar heilig. Miyajima wordt gesymboliseerd door een uit de zee oprijzende vermiljoenrode torii die aangeeft dat het eiland heilig is. We bezoeken het Itsukushima schrijn. Dit heiligdom is gekend om de intens oranjekleur van het houtwerk. Wij maken een wandeling samen met tientallen tamme herten en genieten van het natuurschoon in het Momiji-dan Park. Nadien terug naar Hiroshima en verder naar de luchthaven voor onze vlucht naar Tokyo. Bij aankomst transfer naar het hotel in de buurt van de luchthaven.

Dag 14 Tokyo - Brussel   O

Transfer naar de luchthaven voor onze terugvlucht(en) naar Brussel. Aankomst in Brussel en einde van onze reis in een fascinerend land.

Japan Yen  Japans  27/04/2024 12:00

• Rondreis Bali, Java, Sulawesi: smaragd groepsreis
  • Rondreis Vietnam + Cambodja: top groepsreis
  • Rondreis Laos en Cambodja: groepsreis vol dromen
  • Rondreis Armenië en Georgië: tof groepsreis idee!
  • Rondreis China - Groepsreis vol grandeur
  • Rondreis Mongolië: groepsreis vol gastvrijheid
  • Fotoreis Mongolië: op jacht met een arend (september 2024)
  • Fotoreis Mongolië: de wintermigratie van de de nomaden in de Altai' (maart 2025)
  • Rondreis Kirgizstan, Oezbekistan: zijden groepsreis
  • Rondreis Kazachstan: groepsreis voor pioniers
  • Rondreis Tibet: groepsreis vol karma en reïncarnatie
  • Rondreis Zuid-Korea: een unieke mix van traditionele en hedendaagse cultuur