Rondreis Canada Oostkust: mooiste groepsreis

Dag 1 Brussel – Toronto – Niagara

Met internationale vluchten naar Toronto. Aankomst en transfer naar het hotel in Niagara. Eerste blik op de mooie, wereld­beroemde Niagara watervallen.

Dag 2 Niagara – Toronto   O

Het water van de watervallen stort zich met donderend geraas over een breedte van 700 m maar liefst 54 m naar beneden. We varen tot aan de voet van de bulderende massa. Na de middag rijden we terug naar Toronto de grootste stad van het land. Onderweg nemen we een kijkje in het mooie 19de-eeuwse stadje Niagara-on-the-Lake. Toronto, de economische hoofdstad van het land, ligt aan het Lake Ontario en is een aangename mengeling van drukke wijken met oude en nieuwe huizen. We maken een wandeling langs de belangrijkste bezienswaardigheden.

Dag 3 Toronto – Ottawa   O

Vanop de 553 m hoge CN Tower hebben we een mooi overzicht van de stad. Wij rijden naar Ottawa door een prachtige streek, de 1.000 eilanden, een wirwar van kleine eilandjes op de St Laurent rivier. We maken een boottocht langs een aantal van de eilandjes, die zowat allemaal in privéhanden zijn. Daarna verder naar Ottawa, een bruisende en culturele metropool.

Dag 4 Ottawa – Montréal   O

We maken een wandeling naar Parliament Hill, waarop hoog boven de Ottawa rivier de regeringsgebouwen staan. De wisseling van de wacht is een aanrader. Bezoek aan het Canadian Museum of Civilization. Het gebouw is een architectonisch meesterwerk van architect Douglas Cardinal en domineert de oever van de Ottawa rivier in Gatineau. Hij voegde symbolen en concepten van de Indiaanse cultuur toe. We wandelen langs de sluizen in het Rideau Canal dat hier uitmondt in de Ottawa rivier. Ze overbruggen een hoogteverschil van 25m. Na de middag volgen wij de snelstromende Ottawa rivier naar het Franssprekende deel van oost-Canada, Québec. Montréal is de op een na grootste Franstalige stad ter wereld. Het oude deel van de stad met zijn kinderkopjes doet denken aan Bretagne terwijl de torengebouwen dan weer een Noord- Amerikaanse stad lijken. Vanop Mont Royal hebben we een mooi zicht op de stad.

Dag 5 Montréal   O

Bezoek aan de stad en zijn bezienswaardig­heden: de Place Jacques-Cartier in het oude deel van de stad en drukke ontmoetingsplaats voor toeristen en inwoners, de Place d’Armes biedt je een interessante kijk in het verleden van de stad, de mooie neogotische basiliek Notre-Dame. Nadien maken we een wandeling door de ondergrondse stad, die een derde van de binnenstad beslaat, en het nieuwe stads­gedeelte. Rest van de namiddag vrij.

Dag 6 Montréal – Québec   O

Wij reizen verder langs de St Laurent rivier naar Québec, de enige ommuurde stad van Noord-Amerika. Québec, de hoofdstad van de gelijknamige provincie, is een van de mooiste steden van Canada en de bakermat van de Franse cultuur. De oude stad heeft een doolhof van mooie straatjes en werd in 1985 als eerste Noord-Amerikaanse stad op de lijst van de Unesco geplaatst. De oude stad bestaat uit een boven- en benedenstad. Er vallen dus heel wat trappen te overwinnen. We maken een mooie wandeling langs alle bezienswaardigheden.

Dag 7 Québec – Montmorency waterval – Park Jacques-Cartier – Québec   O

Wij bezoeken de spectaculaire Montmorency waterval. Op een dik half uur van Québec ligt het mooie Parc National de la Jacques-Cartier. Het park heeft een van de mooiste gletsjer valleien van Québec. We maken een mooie wandeling en genieten van de prachtige natuur. Wij rijden verder en ontdekken de geschiedenis van de Hurons-Wendats indianen van vroeger en nu. We maken kennis met hun traditionele levenswijze, hun cultuur, keuken en dansen.

Dag 8 Québec – Saint Siméon   O

Wij verlaten Quebec stad en steken de brug over naar het mooie beschermde eiland Île d’Orléans,een idyllisch landschap met kleine dorpjes met typische houten huizen die doen denken aan het vroegere Frankrijk. We bezoeken de basiliek van Sainte-Anne-de-Beaupré, het belangrijkste bedevaartsoord van Noord-Amerika. Tussen Baie-St-Paul en La Malbaie volgen wij de oude kustweg, route 362, die ons door enkele van de mooiste dorpen en landschappen van de provincie leidt.

Dag 9 Saint Siméon - Tadoussac - Matane   O

Tadoussac is een fotogeniek 1.000 inwoners tellend dorp. We bezoeken het dorp. We maken een rondvaart vanuit Les Escoumins naar de walvissen die hier in de zomer in het krill- en plankton­rijke water van de Saguenayfjord verblijven. We steken vanuit Bais Comeau met een autoveer de St. Laurent rivier over naar Matane.

Dag 10 Matane – Gaspé   O

Na het ontbijt bezoeken we het Centre d’Observation de la Montée du Saumon de l’Atlantique. Van achter glas zien we hoe de zalmen via de zalmtrappen omhoog zwemmen. De route van de vuurtorens brengt ons langs uit het water oprijzende klippen van baai naar baai en kleine fotogenieke plaatsjes met kleurige houten huizen naar Gaspé, de hoofdstad van het schiereiland.

Dag 11 Gaspé – Parc National de Forillon – Percé   O

In Gaspé bekijken we het moderne monument van Jacques Cartier de Franse zeevaarder die als eerste voet aan wal zette op Canadese bodem. We maken een uitstap naar het mooie nationale park van Forillon. We maken een wandeling in het park dat maar liefst 200 vogelsoorten telt waaronder aalscholvers en papegaaiduikers en wie weet komen we misschien wel een eland, coyote, stekelvarken, vos of zwarte beer tegen. Vanop een hoog uitzichtpunt kunnen we kijken naar walvissen en duikende aalscholvers. Dan naar het populaire stadje Percé waar nog altijd op krabben wordt gevist maar dat vooral bekend is voor de enorme Rocher-Percé, een 90 m hoge en 438 m lange monoliet in zee met een hoge rotspoort aan het einde.

Dag 12 Percé – Baie des chaleurs – Amqui   O

Boottocht naar het voor de kust gelegen Île Bonaventure met zijn 100 m hoge rotsen een beschermd gebied waar zowat 250.000 zeevogels broeden waaronder de tweede grootste kolonie jan-van-genten ter wereld. Vanop het water hebben wij een uitstekend uitzicht op de Rocher-Percé. We rijden verder langs de zuidkust die van Jacques Cartier de naam ‘baai van de hitte’ kreeg omdat het klimaat hier heel wat milder is dan aan de noordkust. Ook het landschap is minder ruig.

Dag 13 Amqui – Québec   O

In Grand-Métis brengen we een bezoek aan een van de mooiste botanische tuinen van Noord-Amerika. We rijden door de mooie vallei van Matapédia naar Rimouski, het bestuurlijke centrum van de regio aan de St Laurent rivier, waar begin vorige eeuw de Empress of Ireland, een zusterschip van de Titanic, met 1.000 immigranten aan boord na een aanvaring zonk. We stoppen in het houtsnijdersdorpje Saint-Jean-Port-Joli waar je de origineelste souvenirs, creaties in hout, vindt. Tegen de avond bereiken we Québec.

Dag 14 Québec – Montréal – Brussel   O

We verlaten Québec en volgen de Chemin du Roy, de oude Koningsweg, die ons door enkele van de oudste dorpen van Noord-Amerika voert. Wij stoppen in de op een na oudste stad van de provincie Québec, Trois Rivières. De stad is vooral bekend om zijn papierindustrie. We maken een wandeling door de oude stad en rijden daarna verder naar Montréal waar wij in de vooravond de terugvluchten nemen.

Dag 15 Brussel