Rondreis Kirgizstan, Oezbekistan: zijden groepsreis

Dag 1 Brussel – Bishkek (Kirgizstan)

Met internationale vluchten vliegen wij naar Bishkek, de hoofdstad van Kirgizstan.

Dag 2 Bishkek   M|A

We verkennen de Kirgizische hoofdstad. Bishkek is nog een echte ‘Sovjetstad’ met brede boulevards, pleinen en parken, Sovjet­gebouwen en talrijke standbeelden. De tour van Bishkek is niet volledig zonder een bezoek aan de levendige Osh bazaar. De lokale bevolking koopt er voeding, kleding, allerlei huishoudgerief en kleurrijke tapijten. We dineren in een traditioneel restaurant.

Dag 3 Bishkek – Issyk Kul Meer   O|M|A

We rijden naar het mooie Issyk Kul Meer. Onderweg passeren wij de Burana-toren, een minaret uit de 11de eeuw. Rond de minaret liggen talrijke ‘balbans’ of ‘stenen krijgers’. Dit zijn stenen gedenktekens uit de 6de tot 10de eeuw. Het Issyk Kul Meer is omgeven door machtige bergen en kreeg de naam ‘Parel van Centraal Azië’. We maken een boottocht op het meer en genieten van de schoonheid van het landschap.

Dag 4 Issyk Kul Meer – Kyrchyn Jailoo Vallei – Karakol   O|M|A

Langs de boorden van het meer verdiepen wij ons in de kunst uit de Bronstijd. De rotstekeningen of petrogliefen dateren uit 800 voor Christus en werden meer dan 2000 jaar geleden door sjamanen gemaakt. We maken een wandeling in de vallei Kyrchyn Jailoo waar de World Nomad Games plaatsvonden. In Karakol bezoeken we de Dungan-moskee gebouwd in Chinese stijl en zonder gebruik te maken van metalen nagels. Nadien gaan we naar de oude houten orthodoxe Kerk.

Dag 5 Karakol – Altyn Arashan – Karakol   O|M|A

Met een speciaal voertuig rijden wij naar Altyn Arashan. De weg slingert door de bergen. Onderweg maken we enkele wandelingen in de prachtige natuur en genieten van het uitzicht op de toppen van de Pik Palatka (4.260 m).We lunchen in de mooie omgeving van Altyn Arashan en kunnen er nog wat rondwandelen. In de late namiddag keren we terug naar Karakol.

Dag 6 Karakol – Jeti Oguz – Bishkek   O|M|A

Vandaag starten we met een fotostop in Jeti Oguz. De ravijn is beroemd voor de rode rotsformaties en kreeg de naam ‘de 7 Stieren’ of Jeti Oguz. Nadien rijden we verder naar de prachtige Fairy Tale Canyon. We verkennen al wandelend deze bijzonder kleurrijke omgeving en genieten van prachtige zichten. Dit is Centraal-Azië op haar best! In de buurt van het dorpje Bokonbaeva ontmoeten wij een lokale arendjager. Hij jaagt op hazen en vossen met de hulp van zijn arenden. Het is nog de oude manier van jagen die van generatie op generatie verder gezet wordt. Nadien rijden we naar Bishkek.

Dag 7 Bishkek – Tashkent (Oezbekistan)   O|M|A

In de ochtend bezoeken we het Ala Archa National Park, 40 km ten zuiden van Bishkek. Het park is 200 km² groot en ligt op 1500 m hoogte en is omgegeven door bijna 5.000 m hoge bergtoppen van het Tien Shan gebergte. Het park dankt de naam aan de veelkleurige jeneverstruik die door de lokale bevolking werd gebruikt om volgens oude tradities de boze geesten weg te jagen. We maken er een korte wandeling. Nadien naar de luchthaven van Bishkek en voor onze vlucht naar het volgende land uit dit tweeluik: Oezbekistan. We overnachten in de hoofdstad Tashkent.

Dag 8 Tashkent – Urgench – Khiva   O|M|A

Vanuit Tashkent vliegen we verder naar Urgench. Wij rijden door naar Khiva. Khiva heeft een prachtig bewaard historisch centrum en is een schitterend openluchtmuseum. We bezoeken Ichon Qala, de oude stad met mooie eeuwenoude stadswallen (Unesco Werelderfgoed), Kalta Minor en de Mohammed Rakhin Khan-madras. Wij gebruiken de lunch in een lokaal restaurant. Daarna genieten we van het weelderige 19de-eeuwse interieur van het Tosh-Kovli-paleis, de Vrijdagmoskee, het mausoleum van Pahlavon Mohammed.

Dag 9 Khiva – Buchara   O|M|A

Vandaag rijden we door de Kizil-Kum-woestijn naar Buchara. Onderweg stoppen we voor een zicht op de Amu-Darya, de Oxus-rivier. We genieten van een picknick en vervolgen onze weg naar Buchara, een van de oudste steden in Centraal-Azië en het vroegere Islamitische centrum. Daarnaast was Buchara een belangrijke stopplaats op de Zijderoute en een commercieel centrum.

Dag 10 Buchara   O|M|A

De tiende eeuw was een gouden eeuw voor Buchara. Er leefden grote denkers als de medicus Avicenna. Zowel wetenschap, muziek, poëzie als schilderkunst floreerden. Maar ook in de 13de eeuw was Buchara een toonaangevende stad in Centraal-Azië. In de stad staan overal prachtige gebouwen, sommige van zandkleurig leem, andere met wonderschone turkooisblauwe koepels. We bezoeken o.a. Lyab-i- Khauz, de Nadir Devanbegi-madrasa, Nadir Divanbegi Khanaka, de Moghaki-Attar-moskee, de Poi Kalyan minaret en moskee, het Ismail Samanid mausoleum en de bazaar. Tijdens een kookdemonstratie in het restaurant zien wij hoe het nationale gerecht "plov" gemaakt wordt.

Dag 11 Buchara-Samarkand   O|M|A

We brengen nog een groot deel van de dag door in het schitterende Buchara. We bezoeken Sitora-i-Mokhi Kosa, de zomerresidentie van de vroegere emir van Buchara. Nadien bezoeken wij het schrijn van Bakhauddin Nakshbandi, de bekende Soefi-heilige van Centraal-Azië en het Mausoleum van Chor Bakr uit de 10de eeuw. In de namiddag nemen we de trein naar Samarkand. Diner in Samarkand.

Dag 12 Samarkand   O|M|A

Vandaag ontdekken wij Samarkand,de meest glorieuze en romantische stad van Oezbekistan. De wrede veroveraar Timur Lenk (14de eeuw) begon met de monumentale opbouw van Samarkand en gaf de stad een belangrijke uitstraling. Absoluut hoogtepunt is onze rondwandeling op het prachtige Registanplein met de drie majestueuze madrassa's: Ulugbek, Shir Dor en Tila Kari. Wij bezoeken de Zijderoute-bazaar en de Bibi-Khanymmoskee en de indrukwekkende Shah-i-Zinda necropool. Ook het Observatorium van Uleg Beg en een bezoek aan het interessante museum van Afrosiab staan op het programma.

Dag 13 Samarkand - Shakhrisabz - Samarkand   O|M|A

Na het ontbijt rijden we met comfortabele personenwagens (type sedan) door de bergen naar Shakhrisabz, de geboortestad van Timur Lenk. Wij bezoeken het mooie Ak Seraipaleis, het Dorus Saidat, Complex, de Kok Gumbaz moskee en het Jahongor Mausoleum. Na de lunch keren we terug naar Samarkand en gaan verder op verkenning.

Dag 14 Samarkand – Tashkent   O|M|A

In de ochtend rijden we met de bus naar Tashkent, de hoofdstad van Oezbekistan. Stadsbezoek met o.a.de madrassa Kukeldah, het Khazrati Imam Complex..., de mooie metrostations. We krijgen een rondleiding in het huis van de beroemde keramistenfamilie Akbar en Alisher Rakhimov. We vernemen er alles over de geschiedenis van de keramiek en zien hun unieke collectie. Enkele van Tashkent's metrostations zijn kunstwerken: versierd met marmer en weelderige pleisterwerken. We maken een korte metrorit. Nadien met de bus naar het hotel.

Dag 15 Tashkent – Brussel

Terugvluchten naar Brussel.

• Rondreis Bali, Java, Sulawesi: smaragd groepsreis
  • Rondreis Vietnam + Cambodja: top groepsreis
  • Rondreis Laos en Cambodja: groepsreis vol dromen
  • Rondreis Armenië en Georgië: tof groepsreis idee!
  • Rondreis China - Groepsreis vol grandeur
  • Rondreis Mongolië: groepsreis vol gastvrijheid
  • Fotoreis Mongolië: op jacht met een arend (september 2024)
  • Fotoreis Mongolië: de wintermigratie van de de nomaden in de Altai' (maart 2025)
  • Rondreis Kirgizstan, Oezbekistan: zijden groepsreis
  • Rondreis Kazachstan: groepsreis voor pioniers
  • Rondreis Tibet: groepsreis vol karma en reïncarnatie
  • Rondreis Zuid-Korea: een unieke mix van traditionele en hedendaagse cultuur