Rondreis Thailand

Dag 1 Brussel – Singapore

Vertrek vanuit Brussel met kwaliteits-luchtvaartmaatschappij Singapore Airlines naar Singapore.

Dag 2 Singapore – Chiang Mai   A

De overstaptijd in Singapore bedraagt 6 uur. Indien er 1 luchthaven is in de wereld waar dit niet verveelt, dan is het wel Singapore. We komen toe in Chiang Mai in de vroege namiddag en hebben nog tijd om 1 van de belangrijkste tempels te bezoeken, de Doi Suthep tempel. Het uitzicht over de vallei en de stad is van hieruit ronduit adembenemend.

’s Avonds worden we vergast op een Khantoke welkomst-avondmaal, typisch voor Noord-Thailand, inclusief culturele voorstelling.

Dag 3 Chiang Mai   O|A

Bezoek aan de ochtendmarkt, dat betekent vroeg opstaan. Maar dat is geen probleem allicht, gezien het tijdsverschil. We maken een begeleide wandeling (anderhalf uur) door de oude stad langs verschillende Lanna-tempels, daterend uit de periode van het machtige Lanna-rijk (hoogtepunt 15de eeuw). En pas daarna is het tijd voor een uitgebreid ontbijt.

In de namiddag staat een unieke ervaring op het programma: we gaan met zijn allen Thais leren koken. De apotheose is natuurlijk het avondmaal, dat we zelf mee hebben klaargemaakt.

Dag 4 Chiang Mai   O|M|A

In de voormiddag brengen we een bezoek aan de Chang Chill ‘Happy Elephants’. Dit is een zeer correct opvangcentrum voor olifanten, waar alle activiteiten met het grootste respect voor de olifanten doorgaan. We keren terug naar het hotel tegen 15u.

’s Avonds brengen we een bezoek aan de avondmarkt, steeds een aparte belevenis.

Dag 5 Chiang Mai – Doi Mae Salong   O|M|A

Adembenemende bergrit van Chiang Mai naar Doi Mae Salong (ongeveer 200 km). Onderweg bezoeken we Chiang Dao, bekend om het grotten-netwerk met spectaculaire rotsformaties.

Onze overnachtingsplaats hoog in Doi Mae Salong is ronduit uniek, temidden een uitzonderlijk berglandschap.

Dag 6 Doi Mae Salong – Chiang Rai   O|M|A

Vooraleer we naar Chiang Rai rijden, bezoeken we een traditioneel Akha-dorp en ook Doi Mae Salong, waar de meerderheid van de inwoners uit China komt en ook bekend omwille de handel in Chinese thee.

Dag 7 Chiang Rai   O|M|A

We nemen we tijd om de Gouden Driehoek te ontdekken per boot vanuit Sop Ruak, het drielandenpunt (Thailand, Myanmar, Laos) berucht omwille van het verleden met de opium-handel. We maken een boottocht op de Mekong-rivier naar Chiang Saen, de vroegere hoofdstad van Lanna koninkrijk.

Vanzelfsprekend brengen we ook een bezoek aan het museum met de duidelijke naam ‘House of Opium’. ’s Avonds verkennen we Chiang Rai met een tuk-tuk.

Dag 8 Chaing Rai – Chiang Mai - Ayutthaya   O|M|A

Rustige voormiddag vooraleer we in de namiddag terugrijden naar het treinstation van Chiang Mai (rit van ongeveer 4 uur).

In Chiang Mai nemen we om 18u00 (ov) de nachttrein (couchettes, 2de klasse) naar voormalige hoofdstad Ayutthaya (reisduur ongeveer 12 uur).

Dag 9 Ayutthaya   O|M|A

Vroege aankomst in Ayutthaya en vroege hotel check-in. In de namiddag brengen we een uitgebreid bezoek aan het historisch park met zijn vele goed bewaarde tempels. Op een riviercruise genieten we ‘s avonds van een welverdiend avondmaal.

Dag 10 Ayutthaya   O|M|A

We maken een daguitstap naar een lokale gemeenschap in de omgeving en ervaren er het dagelijkse leven van de Thais in Ayutthaya. Ook hier volgen we in de namiddag een authentieke lokale kookles, inclusief desserten.

In de late namiddag nemen we een ‘longtail-boot’ en varen naar een afgelegen eiland in het midden van de Chao Praya rivier. Hier bezoeken we Wat Niwet Thammaprawat, de enige Boeddhistische tempel in Thailand met duidelijke Europese invloeden.

Dag 11 Ayuttaya – Kanchanaburi   O|M|A

Na het ontbijt vertrekken we richting Kanchanaburi (reisduur 3 tot 4 uur). De gelijknamige provincie is de thuisbasis van de bekende Khwae Noi rivier en is omgeven door jungle en indrukwekkende bergketens.

Onze eerste stop in Kanchanaburi is het oorlogskerkhof en het oorlogsmuseum. Hier worden de meer dan 100.000 oorlogsslachtoffers herdacht die betrokken waren bij de bouw van ‘de dodenspoorlijn’, van toenmalig Birma naar Thailand, tijdens de 2de wereldoorlog.

Dag 12 Kanchanaburi   O|M|A

In de voormiddag staat Erawan Nationaal Park op het programma, vooral bekend omwille van de 7-traps watervallen, zowaar de mooiste van Thailand. Niet vergeten om zwemgerief mee te nemen, voor wie een Tarzan & Jane gevoel wil ervaren. Degelijk wandelschoeisel is hier wel een must.

’s Namiddags bezoeken we de Hellfire Pass Memorial, allicht één van de somberste plaatsen in Thailand, waar vooral moed en zelfopoffering geprezen wordt.
Als afsluiter doen we de historische treinrit vanaf Nam Tok naar de bekende ‘Bridge over the River Kwai’.

Dag 13 Kanchanuburi   O|M|A

In de voormiddag hebben we vrije tijd om te genieten van onze sublieme accommodatie, met een prachtige ligging naast de rivier. In de namiddag is het tijd voor actie. De durvers gaan dan 2 uur kayakken op de rivier in ‘stabiele tweepersoonskayaks’. Wie het wat rustiger aan wil doen, kan een fietstocht maken in de omgeving.

Dag 14 Kanchanaburi - Bangkok   O|M|A

Vandaag gaat het richting Bangkok. Onderweg stoppen we eerst bij de ‘gevaarlijke’ Maeklong spoorwegmarkt. Je moet dit zien om het te geloven.

De volgende stop is de drijvende markt van Damnoen Sadoak. Foto-liefhebbers moeten hier zeker hun fototoestel (of gsm tegenwoordig) in de aanslag houden. Op de markt ontdekken we hoe kokosnoot-suiker wordt gemaakt. Deze drijvende markt is de meest populaire in Thailand.
In de loop van de namiddag komen we aan in ons verwenhotel in Bangkok, een baken van rust in een drukke metropool.

Dag 15 Bangkok   O|M|A

’s Morgens wandelen we van ons hotel naar de pier, waar de riviercruise op de Chao Phraya rivier vertrekt. Met dit vaartuig gaan we de ‘khlongs’ van Bangkok verkennen. Het leven langs deze kanalen is een hemelsbreed verschil met de chaos die er heerst in de rest van de grootstad. Na deze boottocht bezoeken we oa het Koninklijk Paleis, de tempel van de smaragdgroene Boeddha en Wat Pho met de tempel van de liggende Boeddha. ’s Avonds gaan we op ontdekking door Chinatown, vooral bezocht omwille van de vele goudwinkels en talloze verkopers van allerhande Chinese medicijnen. Hier nuttigen we natuurlijk ook het avondmaal.

Dag 16 Bangkok   O|M|A

’s Morgens bezoeken we Wat Kalayanimit, vooral omwille van de reuze zittende Boeddha, één van de grootste van het land. Onze lokale gids neemt ons op sleeptouw door Thonburi en brengt ons oa langs het Kian Un Keng heiligdom, de katholieke kerk Santa Cruz, de Kudi Jeen gemeenschap, de amuletten-markt en het Suan Somdet Ya museum/memorial park.

’s Avonds gaan we nog een laatste keer de Chao Phraya rivier op, voor een ‘farewell-dinner-cruise’ met live muziek en Thaise klassieke dansen.

Dag 17 Bangkok – Singapore   O

Vrije tijd in Bangkok tot aan het vertrek naar de luchthaven in de vroege namiddag. Vlucht naar Singapore.

Dag 18 Singapore – Brussel

In Singapore hebben we 2 uur tijd om over te stappen naar onze rechtstreekse nonstop-vlucht naar Brussel.

Thailand Baht  Thai  08/05/2024 11:05

• Rondreis Bali, Java, Sulawesi: smaragd groepsreis
  • Rondreis Vietnam + Cambodja: top groepsreis
  • Rondreis Laos en Cambodja: groepsreis vol dromen
  • Rondreis Armenië en Georgië: tof groepsreis idee!
  • Rondreis China - Groepsreis vol grandeur
  • Rondreis Mongolië: groepsreis vol gastvrijheid
  • Fotoreis Mongolië: op jacht met een arend (september 2024)
  • Fotoreis Mongolië: de wintermigratie van de de nomaden in de Altai' (maart 2025)
  • Rondreis Kirgizstan, Oezbekistan: zijden groepsreis
  • Rondreis Kazachstan: groepsreis voor pioniers
  • Rondreis Tibet: groepsreis vol karma en reïncarnatie
  • Rondreis Zuid-Korea: een unieke mix van traditionele en hedendaagse cultuur