Rondreis Dubrovnik, Bosnië-Herzegovina & Montenegro: uniek

Dag 1 DUBROVNIK   A

Vlucht naar Dubrovnik, Kroatië. Bij aankomst transfer naar het hotel.

Dag 2 DUBROVNIK   O|A

Na het ontbijt bezoeken we al wandelend de oude stad van Dubrovnik, waar het fascinerende verhaal van Dubrovniks gouden eeuw zich voor je ogen afspeelt. We bezoeken de belangrijkste historische punten en ook enkele locaties waar recente populaire films en series werden opgenomen. We hebben tijd om de smalle straatjes op eigen tempo te ontdekken. Daarna gaat het per boot naar Cavtat, zodat u Dubrovnik ook vanop zee kan bewonderen. Gelegen aan de Adriatische kust, was Cavtat steeds het favoriete buitenverblijf van de rijke stedelingen. In het historische havenstadje vindt u Romeinse ruïnes, prachtige villa’s en elegante restaurants, terwijl luxe jachten vlak bij de zandstranden dobberen, op korte loopafstand van het stadscentrum. Na de stadstour gaat het terug naar het hotel.

Dag 3 DUBROVNIK – BLAGAJ - MOSTAR (BOSNIË EN HERZEGOVINA)   O|A

We steken de grens met Bosnië en Herzegovina over, en rijden naar Blagaj, een dorpje ten zuidoosten van Mostar. Het is één van de meest waardevolle mengelingen van stedelijke en landelijke omgevingen van Bosnië en Herzegovina. We zien er de bron van de Buna rivier en bezoeken het Derwisj klooster, gebouwd rond 1520 met Ottomaanse elementen gemengd met Mediterraanse stijl. Daarna gaan we naar Stolac waar we een kerkhof met middeleeuwse stecci-grafstenen bezoeken. Daarna bezoeken we het natuurstenen stadje Pocitelj, gelegen langs de Neretva rivier. Verder naar Mostar. We bezoeken het Turkse huis en de Mehmed Pasha Moskee, een mengeling van Ottomaanse en Byzantijnse stijlen.

Dag 4 MOSTAR - KONJIC - SARAJEVO   O|A

We maken een mooie rit naar Konjic. Deze stad was nooit helemaal van Herzegovina, noch van Bosnië, maar eerder een mix van de twee, iets heel uniek. Eeuwenlang was Konjic een kruispunt van verschillende culturen, tradities en geloven. We bezoeken de bunker van Tito en krijgen een beeld van de Joegoslavische sociaal-communistische sfeer. Het belicht de Joegoslavische gouden eeuw en haar ondergang, met het verhaal van de belegering van Sarajevo.
Vervolgens rijden we naar Sarajevo, waar we een stadstour langs de mooiste punten krijgen.

Dag 5 SARAJEVO EN OMGEVING   O|A

Vandaag duiken we in de geschiedenis van Sarajevo. We starten de dag met een bezoek aan de piramides van Visoko en proberen hun mysterie te ontrafelen. Daarna nemen we de kabelbaan naar de bobsleebaan van Sarajevo, een restant van de Olympische winterspelen van 1984. We hebben er een prachtig zicht over Sarajevo. Het volgende op ons programma is het aangrijpende museum over de genocide in de periode 1992 - 1995. Daarna bezoeken we de Tunnel van de Hoop, die tijdens de burgeroorlog gebruikt werd door het leger van Bosnië en Herzegovina om voeding en verdedigingswapens in de omsingelde stad te krijgen, en gewonden af te voeren.

Dag 6 SARAJEVO - KOLASIN (MONTENEGRO)   O|A

Vandaag gaat het richting Montenegro. We rijden over de Sedlo pass door een prachtig landschap naar Zabljak. We zien het zwarte meer, aan de voet van de Medjed berg. Het meer bestaat eigenlijk uit 2 meren en samen vormen ze het grootste van de 18 gletsjermeren in het Durmitor Nationaal Park. We maken een fotostop aan de Djurdjevica Tara brug en rijden door de Tara Canyon naar Kolasin.

Dag 7 KOLASIN * NP BIOGRADSKA GORA - SKADAR LAKE – BECICI   O|M|A

Op deze dag bezoeken we het Biogradska gora nationaal park, omgeven door bergen, doorsneden door stromen en baaien, en gedecoreerd met mooie meren, eeuwenoude bossen en vlakke weides. Een prachtig geschenk van de natuur. We stoppen aan het Moraca klooster en rijden verder naar de Moraca canyon. We brengen een kort bezoek aan de hoofdstad Podgorica, vooraleer we bij het Skadar meer aankomen. Daar maken we een boottocht van een 2-tal uren en eindigen in Tavern Pjesacac voor de lunch. U kan proeven van de nationale producten. Vervolgens naar Becici met onderweg nog een fotostop aan het eilandje Sveti Stefan, net voor de kust.

Dag 8 BUDVA - CETINJE – BECICI   O|M|A

Vandaag snuiven we de sfeer op aan de Adriatische kust en proeven we van de tradities van Montenegro. We wandelen door de straatjes van de oude stad van Budva, één van de oudste stadjes aan de Middellandse Zee en genieten van de sfeer. Vervolgens naar de voormalige hoofdstad, Cetinje. Hier heerst nog de traditionele sfeer en ervaren we hoe het verleden nog steeds doordringt in het heden. We brengen ook een kort bezoek aan het Nationaal Park Lovcen en we proeven enkele streekproducten, waarna een weg met maar liefst 25 haarspeldbochten ons weer naar beneden brengt. Onderweg maken we zeker een fotostop aan de prachtige zichten op Boka Bay.

Dag 9 DISCOVER THE BOKA BAY   O|A

Vandaag bezoeken we de stad Kotor, die volledig geklasseerd is als werelderfgoed door de UNESCO. We schepen in voor een 2 uur durende tocht met een speedboat. We bezoeken het kerkje op het eiland ‘Our lady of the Rock’, en leren over de legendes en objecten die eeuwenlang bewaard werden. Na de boottour bezoeken we de stad Kotor met een gids, en vervolgens op eigen tempo. Daarna terug naar Becici.

Dag 10 TIVAT/DUBROVNIK - BRUSSEL   O

Vlucht vanuit Tivat of Dubrovnik terug naar Brussel.

Bosnie Herzegovina Bosnische convertibele mark BAM  Bosnisch, Kroatisch, Servisch  19/04/2024 16:54
  Montenegro Euro  Montenegrijns (nationaal) Servisch, Bosnisch, Albanees en Kroatisch  19/04/2024 16:54

• Fotoreis IJsland: Winterreis
  • Rondreis IJsland, groepsreis door vuur en ijs
  • Rondreis Spitsbergen
  • Citytrip Madrid
  • Rondreis Puglia: Verlies jezelf in schoonheid, cultuur en gastronomie!