Rondreis Suriname: groepsreis in het Nederlands

Dag 1 Brussel – Paramaribo

Met internationale vluchten naar Paramaribo, de hoofdstad van Suriname.

Dag 2 Paramaribo   O|M

We maken een stadsrondrit door de historische houten binnenstad van Paramaribo die op de Unesco werelderfgoedlijst staat. De hoogtepunten zijn Fort Zeelandia, de houten Petrus- en Pauluskathedraal, de oude Joodse synagoge naast de moderne moskee, het Onafhankelijkheidsplein, de drukke centrale markt met haar exotische groenten, fruit en medicinale planten, het Koto museum (Surinaamse klederdrachten) en het Kwakoe standbeeld (symbool voor de slavernij). Nadien bent u vrij om de stad op eigen houtje te verkennen.

Dag 3 Paramaribo – Commewijne Plantages – Peperpot   O|M|A

Een bezoek aan de fabriek van de bekende Borgoe rum en bijhorende rumtasting mag niet ontbreken. Daarna brengen wij een bezoek aan het openluchtmuseum in het Fort Nieuw Amsterdam. Vervolgens varen we met een traditionele Javaanse tentboot de Surinamerivier af en spotten de pinkbelly dolfijnen. Verder met de boot de Commewijne rivier op en we zien langs de oevers nog de overblijfselen van voormalige plantages. We brengen een kort bezoek aan de plantage Rust en Werk. Verder naar het natuurpark Peperpot. We maken een tocht door het tropisch bos, waar de kans groot is dat we dieren zien zoals apen, vogels, leguanen en mooie vlinders. Overnachting in Peperpot. In onze overnachtingsplaats Peperpot maken we kennis met een voormalige plantage. Wie denkt aan de Surinaamse plantages denkt al snel aan de gruwelijkheden van de slavernij. Het systeem was gebaseerd op macht en racisme om zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat bracht ook innovaties voort als het ingenieuze polderstelsel. Voor de slaven werden de plantages na en enkele generaties leefgemeenschappen waar zij verbonden raakten met het land en hun voorouders

Dag 4 Peperpot - Bakkie Museum - Peperpot   O|M|A

Na het ontbijt varen wij over de Commewijne rivier naar de voormalige koffieplantage Reynsdorp (Bakkie). We brengen een bezoek aan Museum Bakkie vol met historie, cultuur en natuur. Vanuit Bakkie varen we terug over de Commewijne rivier en dan verder met de bus naar onze overnachtingsplaats Peperpot.

Dag 5 Peperpot - Albina - Saint-Laurent (Frans Guyana) - Cayenne - Kourou   O

We vertrekken vroeg in de ochtend met de bus naar Albina en reizen met een korjaal (boomstamkano) naar het buurland Frans-Guyana naar St. Laurent du Maroni.Wie heeft de film Papillon niet gezien of het boek gelezen? We brengen een bezoek aan de beruchtste gevangenis van Frankrijk, waar Papillon tientallen jaren van zijn leven heeft doorgebracht. Henri Charrière, ook wel Papillon genoemd, wordt naar eigen zeggen onterecht veroordeeld voor moord door valse getuigenissen. Hij krijgt een levenslange gevangenisstraf in Frans Guyana. Vastberaden is hij om niet de rest van zijn leven in de gevangenis door te brengen en onderneemt dan ook diverse pogingen om te ontsnappen. Bij zijn negende poging lukt het dan eindelijk om te ontsnappen. Vele andere gevangen hebben hun tijd in Saint-Laurent niet overleefd door het zware werk in de jungle, ondervoeding en tropische ziekten. De gevangenis is nu een museum. Onder begeleiding van een gids krijgen we alle verhalen te horen over de barre omstandigheden waarin de gevangenen moesten leven en kunnen we een kijkje nemen in de cellen. Nadien maken we een mooie wandeling door de kleurrijke binnenstad van Saint Laurent. Daarna reizen we verder met de bus naar Cayenne en kennismaking met de hoofdstad van Frans Guyana. Overnachting in Kourou.

Dag 6 Kourou (ESA)- Saint-Laurent – Paramaribo   O|M

Vandaag bezoeken wij het CSG in Kourou. Het Centre Spatial Guyanais (CSG) is het belangrijkste lanceercentrum van het Europese ruimtevaartagentschap ESA. Vanop deze plaats worden alle Europese Ariane raketten gelanceerd. Het complex ligt slechts 500 kilometer van de evenaar waardoor deze plaats momenteel de meest gunstige lanceerbasis ter wereld is. Door de aardrotatie krijgt een raket bij zijn lancering vanop Kourou een extra versnelling van 500 meter per seconde. We krijgen een rondleiding (indien op dat ogenblik toegankelijk voor publiek) aan de ESA en het Space Museum (gesloten voor renovatie tot 2024). Nadien rijden wij terug naar Saint Laurent en verder naar Paramaribo.

Dag 7 Paramaribo – Bigi Pan   O|M|A

We reizen naar het westen. De eerste stop is het plaatsje Groningen in het district Saramacca. Deze plaats is zo’n 150 jaar geleden opgezet door emigranten uit de gelijknamige Nederlandse stad. We steken de Coppename rivier over en belanden in het district Coronie. Hier waren het vooral Engelsen en Schotten die de eerste plantages aanlegden. We rijden langs Wageningen, gelegen in het district Nickerie, het centrum van de Surinaamse rijstteelt. Met de boot varen we naar onze overnachtingsplaats gelegen midden op het Bigi Pan meer. s ’Avonds gaan we op zoek naar vogels en kaaimannen.

Dag 8 Bigi Pan - Paramaribo   O|M

We maken een boottocht in het prachtige Bigi Pan natuurgebied. Dit is een typisch ‘wetland’-landschap met kreken, mangroves, natte en droge moerasgebieden. Dit gebied telt meer dan 120 vogelsoorten, waaronder de bekende rode ibis, ijsvogels en de visarend. Misschien zien we zelfs kaaimannen. Na de lunch rijden we terug naar Paramaribo.

Dag 9 Paramaribo - Brownsberg - Ston Eiland   O|M|A

Na het ontbijt rjjden wij richting Brownsberg natuur park. Onderweg houden wij halt aan de Afobakka stuwdam die het land van energie voorziet. Daarna bezoeken we het Brownsberg natuurpark. Rond deze 500 m hoge top ligt het park van 12.000 ha. We maken er enkele mooie wandelingen. Brulapen zijn hier sterk aanwezig, net als herten, goudhazen en liefst 300 vogelsoorten. We maken nog een boottocht door een doolhof van bomen in het water. We overnachten op Ston Eiland.

Dag 10 Brownsberg Natuurpark – Anaula   O|M|A

Onze tocht naar het zuiden begint met een mooie busrit naar het dorp Atjonie. Dat is de aanmeerplaats voor alle boten die uit de jungle van Suriname komen en het verste plaatsje dat je per auto kan bereiken. Met onze korjaal of cane (uitgeholde boomstam) maken wij een vaartocht van ongeveer 45 minuten naar het Anaula Jungle Resort. Wij verkennen het eilandje onder leiding van een lokale gids die ons laat kennis maken met de prachtige flora en fauna in de jungle.

Dag 11 Anaula   O|M|A

Wij stappen in de korjaal en varen naar enkele omliggende dorpjes. Tijdens de dorpswandelingen maken wij kennis met de cultuur van de lokale Marron bevolking. Zij staan ook wel bekend als bosnegers en stammen af van de vroegere weggelopen slaven. Bovendien staat er vandaag een spannende jungle-tocht op het programma. ‘s Avonds worden we vergast op een dans- en muziekvoorstelling.

Dag 12 Anaula – Paramaribo   O|M

Vrije voormiddag. Na de lunch vertrekken wij weer naar Atjonie waarna de bus ons naar Paramaribo brengt.

Dag 13 Paramaribo - Brussel   O

Vrije voormiddag in Paramaribo om je laatste inkopen te doen of om wat rond te slenteren in het gezellige centrum. Transfer naar de luchthaven en vlucht naar Europa.

Dag 14 Brussel

Aankomst in Amsterdam en transfer naar Brussel en einde van een mooie reis in je eigen taal.